Home » Review: Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Review: Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Geweldige Ervaring

Toen Final Fantasy XIV uitkwam, was ik altijd nieuwsgierig, maar had nooit het gevoel dat ik de tijd kon investeren, vooral zonder mijn oude vrienden. Voer Shadowbringers in. Door een speling van het lot, stortte ik mezelf neer voor deze game , deze enorme game met meer dan vijf jaar context en geschiedenis, en gaf het een draai. Ik ben verslaafd. Shadowbringers is de nieuwste uitbreiding op Final Fantasy XIV, en de nieuwe tools, functies en verhalen maken het een geweldige ervaring voor ervaren spelers en nieuwkomers.

Mijn ervaring met Final Fantasy XIV als speler en criticus heeft twee lagen gehad. Ik speelde zowel een geheel nieuw personage vanaf het begin, als een gebooste “toon” die me in staat stelde onmiddellijk in Shadowbringers te springen, maar ik had soort van twee verschillende perspectieven op het spel dat tegelijkertijd gebeurde. Ik zal kort zijn over de dingen voor beginners, maar ik wil wel zeggen dat als je op het hek bent geweest over Final Fantasy XIV , of nieuwsgierig bent maar de sprong nog niet hebt gemaakt, je dat absoluut zou moeten doen. Final Fantasy XIV is het meest spelervriendelijke MMO-achtige spel dat ik ooit heb gespeeld.

De gemeenschap en socialisatie van de game is zeker alomtegenwoordig, maar spelen met anderen is eerder een meer dan de kern ervan. Wat dat betekent is dat om te spelen door middel van de “Main Scenario,” zul je meestal worden uitgevoerd door alles op uw eigen, tenzij je wilt dat anderen met u mee te brengen. En zelfs voor een grote kerker of ‘plicht’ in de wereld van deze game, is spelen met anderen net zo eenvoudig als in een wachtrij voor matchmaking zitten. Dit is echt een laatste fantasie, waarmee ik bedoel dat het wil dat je een verhaal boven alles beleeft, en op je gemak rotzooit met zijn vele systemen. Voor mij is dit de belangrijkste aantrekkingskracht van Final Fantasy XIV . Ondanks dat ik aan de derde uitbreiding ben, heb ik nog steeds toegang tot en geniet van alles van de originele Realm Reborn- content, inclusief het vinden van vriendelijke spelers die nog steeds kerkers door de Roulette-functie laten lopen. En iedereen verdient evenredige EXP.

Met Shadowbringers brengt het team van Naoki Yoshida dat gevoel van casual spel en stroomlijning naar het volgende niveau. Hoewel er veel dingen zijn voor doorgewinterde professionals om hun tanden in te zetten, waaronder een nieuwe inval op basis van NieR: Automata , zijn veel van de nieuwe functies gericht op spelers die een soepeler gameplay-ervaring willen. Onderdeel daarvan is het grootschalige verhaal dat voldoende tijd kost om als zijn eigen spel te worden beschouwd. Maar een ander deel daarvan is een reeks nieuwe functies die bedoeld zijn om je te misleiden dat je niet beseft dat je een MMO speelt.

Het belangrijkste gevoel is het vertrouwenssysteem. Hierdoor kunnen spelers in bepaalde Duty-instanties springen zonder een enkele andere menselijke speler. Verhaal-aangrenzende NPC-personages voegen zich bij je en hun AI is geprogrammeerd om te voldoen aan de behoeften van hun gegeven rol. Je zult bijna niet merken dat je niet met andere mensen speelt, behalve dat ze je niet helpen uit te zoeken hoe je ruzies of spam-emoties kunt winnen. Ze zullen echter nog steeds spreken, en voegen vaak een aanvullende dialoog toe die de verhalende context van een Duty invult. Over het algemeen stelt het Trust-systeem spelers in staat om Shadowbringers mainline te spelen, bijna geheel solo. Dat lijkt vreemd, aangezien dit een MMO-game is, maar de waarheid is dat er genoeg Final Fantasy zijnfans die het verhaal gewoon willen ervaren en stuiteren. Dit richt zich op hen, en is misschien bedoeld als een hulpmiddel om ze langer in de buurt te houden. Voor de rest van ons is het netjes en vult het de personages een beetje meer aan.

De tweede belangrijke toevoeging is het World Visit System. Een van de grootste problemen bij het bereiken van MMO’s met vrienden is serverbeperking. Niet kunnen spelen met een vriend omdat hun server vol is, is frustrerend en ontmoedigend en het World Visit-systeem is hier om een ​​deel van die pijn te verlichten. Zolang je in hetzelfde datacenter zit, kunnen vrienden in verschillende werelden langskomen om samen te bezoeken, rond te hangen, taken samen uit te voeren en meer. De laatste grote nieuwe toevoeging is een New Game Plus, waarmee je de belangrijkste scenario-inhoud opnieuw kunt spelen. Voorheen kon je tussenfilmpjes opnieuw bekijken, maar nu kun je teruggaan en het helemaal opnieuw doen als je wilt, zonder een nieuw personage te maken.

En hey, als je nieuwsgierig bent naar de nieuwe banen, kun je mijn preview-functie bekijken op Dancer en Gunbreaker . Beide banen zijn geweldige toevoegingen, waarbij vooral Gunbreaker opvalt als een unieke kijk op de gebruikelijke tankgamepluslus. Het gebruik van pistoolmessen is ook wel cool. Danser is een meer bekend soort personage, maar omdat het willekeurige elementen en constante beweging gebruikt, maakt het DPS-gevechten een beetje actiever dan het doorlopen van combo-indicatoren.

Oké, het is eindelijk tijd om hier over het verhaal te praten. Shadowbringers functioneert grotendeels goed als een op zichzelf staand verhaal, zodat meer enthousiaste spelers items kunnen overslaan als ze direct toegang willen krijgen tot de nieuwe dingen. Hoewel er verschillende personages zijn die je niet herkent, en zinspelingen op dingen die eerder zijn gebeurd, is de hele opstelling hier de Warrior of Light (de speler) die in een parallelle wereld wordt getrokken. Omdat je je op een totaal andere plaats bevindt dan Eorzea, en je voor een heel ander scenario staat (voor het grootste deel), is het helemaal cool om er gewoon in te springen.

Deze wereld, genaamd The First, is in wezen Bizarro World van Final Fantasy XIV . Alles is hier op zijn kop, van de zwarte, demonisch ogende vogelmonsters die Chocobos vervangen, verschillende namen voor de races van het spel, extreem paarse en roze bomen, en natuurlijk het elementaire evenwicht van de wereld. Hoewel Duisternis de grootste bedreiging is in Eorzea, is de wereld hier in De Eerste zo goed als vernietigd door een explosie van Licht. Niet alleen heeft het Licht het grootste deel van de beschaving en de nacht volledig verloren, maar gewone mensen worden langzaam veranderd in Sin Eaters, gruwelijke engelachtige wezens met porseleinen gezichten. Als de Warrior of Light, word je opgeroepen tot The First om te redden wat er nog over is, en in het proces omgedoopt tot de Warrior of Darkness.

Je zit er al vanaf het begin in. Er is tenslotte niet veel meer over dan Sin Eaters, monsters en een paar uitkomsten van overlevenden. Je thuisbasis is het Crystarium, een socialistische utopie vol vluchtelingen die samenwerken om te overleven en misschien zelfs voorspoedig te zijn. De andere grote nederzetting is Eulmore, een mysterieuze stad die draait op rijkdom en overdaad, die me onmiddellijk deed denken aan Fiddler’s Green uit Land of the Dead van George Romero . In Eulmore doet de verwoesting van buitenaf er niet toe, en de rijke klasse van voor de apocalyps bewaart hun extravagante manier van leven voordat het Licht het overnam. De gebieden rondom Eulmore zijn vol verarmde overlevenden, wanhopig om binnen te mogen als bedienden.

Naast het herstellen van de balans in The First en het bestrijden van de Sin Eaters, drijft de politieke spanning tussen het Crystarium en Eulmore veel van het verhaal van Shadowbringers . Deze botsing tussen vluchtelingen die samenwerken om vreedzaam te overleven, en de kortzichtige overmaat van de rijke klasse die zichzelf op de rug van de armen onderhoudt, heeft een eigentijdse, echte wereldsteek die alleen leesbaarder wordt als een commentaar op de moderne klasse verdelen als de verhaal vordert. Dit, gecombineerd met het bovennatuurlijke spektakel en de lichaamsverschrikking van de Sin Eaters, enkele goed ontwikkelde karaktermomenten en de fantastische, onwerkelijke sfeer van The First, maken het verhaal is een aanval op de zintuigen die je naar binnen trekt en ervoor zorgt dat je wilt blijven totdat het voorbij is. Het helpt ook dat deze suikerkleurige post-apocalyptische, Bizarro World-esthetiek gepaard gaat met enkele glorieus cheesy, gitaargestuurde tracks van geluidsregisseur Masayoshi Soken en zijn team. De algehele sfeer heeft deze buitenaardse kick eraan die Shadowbringers echt helpt op te vallen en zich anders te voelen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is een heel cool spel en Shadowbringers is een geweldige uitbreiding ervan, die functies toevoegt die de aantrekkingskracht van de game verder distilleert en een geheel nieuw spel van schokkend uitstekende verhalen in termen van schaal en kwaliteit toevoegt. Ik weet nog niet echt wat er tussen die twee punten gebeurt en ik heb nog een lange weg van Final Fantasy XIV voor de boeg. Maar na mijn ervaringen tot nu toe in het leren van de game, het ervaren van de nieuwste uitbreiding en het zien van hoeveel ik nog te zien en te doen heb, zit ik er voor de lange termijn in.
8.5

0 0