Home » Review: Deathloop

Review: Deathloop

Deathloop heeft een innovatief spelconcept, een aangrijpend verhaal en het is gekruid met de gebruikelijke sterke punten van Arkane Studios.

Deathloop speelt zich af op het eiland Blackreef. Het eiland is gevangen in een tijdloop en voor de hoofdcampagne voor één speler speel je als een Colt. Een man zonder herinnering aan de dag ervoor. Hij is het perfecte spiegelbeeld van de speler, zowel verward als onbewust van wat er gebeurt. Er is je verteld dat 8 visionairs moeten worden gedood om de tijdlus te doorbreken. Hoe je dat doet, is aan jou. Het kost wat tijd om te begrijpen hoe Deathloop werkt, maar op dat moment klikt het -wow. Voel je niet dom als alle menu’s en ontdekkingen niet automatisch logisch zijn. Dat deden ze niet voor mij. Er is heel wat om je hoofd rond te krijgen, maar de beloningen voor je geduld maken dit meer dan goed.

Blackreef is opgedeeld in vier semi-open wereldgebieden: The Complex, Updaam, Karl’s Bay en Fristad Rock. Je bent vrij om ze zoveel te verkennen als je wilt, op verschillende tijdstippen van de dag. Afhankelijk van de tijd, of het nu ochtend, middag, middag of avond is, voelt elk gebied anders aan. De visionairs die je moet doden, bevinden zich in alle gebieden en door er de hele dag doorheen te reizen, kunnen nieuwe aanwijzingen worden gevonden die de uiteindelijke ondergang van elk gebied zullen helpen. Voor elke trip kun je Arsenal Leads en Visionary Leads bekijken om te zien wat er moet gebeuren op basis van de voortgang die je hebt gemaakt.

Het zijn deze leads waar je doelstellingen verschijnen. Er is een beetje een campagnestructuur, maar de vrijheid is waar het plezier ligt. Door je geest te bevrijden van al die formele missievoortgang die je gewend bent, kun je meer genieten van Deathloop. Ik vond het ongemakkelijk om niet te weten wat de volgende stap was, of waar ik naartoe moest gaan na mijn huidige doel. Het enige dat er toe doet, is de visionairs meerdere keren doden, op verschillende momenten van de dag. Omarm hoe onsamenhangend het is en ik beloof je dat je meer plezier zult hebben dan je in jaren hebt gehad.

Eenmaal gedood, biedt elk van de Visionaries je iets heel speciaals. Het kan een krachtig wapen zijn of een unieke vaardigheid, een plaat genaamd, die je verder helpt. Shift laat je teleporteren, Karnesis lanceert vijanden in de lucht, Aether maakt je onzichtbaar, Nexus verbindt vijandelijke hersens met elkaar, dus door er één te doden, worden ze allemaal gedood en Havoc stuurt je woedend. Elk kan ook worden geüpgraded. Hoe meer je bijvoorbeeld een Visionary doodt, hoe vaker die bepaalde vaardigheid kan worden verbeterd. Door Shift te upgraden, kun je halverwege een sprong bevriezen om naar de grond te teleporteren, en door Karnesis te verbeteren, kun je vijanden in de lucht houden. Ze zijn zo cool en verbeteren je hele aanpak elke keer drastisch.

Je kunt ook items vinden die trinkets worden genoemd. Deze buffs en vaardigheden vallen onder twee categorieën: karakter en wapen. Trinkets met personages geven je bepaalde vaardigheden, zoals langer glijden, dubbel springen of verbeterde schade van dichtbij. Wapentrinkets kunnen het wapen waaraan ze zijn toegewezen ook op een aantal manieren verbeteren. Ze zien eruit als kleine schijven die van gewone vijanden en zieners vallen, en zijn verkrijgbaar in verschillende niveaus die worden weergegeven door hun kleur (grijs, blauw, groen en paars).

Deathloop is niet alleen een coole titel. Tijdens je run krijg je drie kansen om een ​​Visionary te doden, een cool wapen te vinden of de locatie te verkennen. Als je sterft, word je een paar honderd meter teruggestuurd en mag je verder. Sterf opnieuw, en dit gebeurt een laatste keer. Als je echter voor de derde keer sterft, is alles wat je hebt gewonnen verloren totdat je het helemaal opnieuw doet. Als je het overleeft en je eigen persoonlijke doelen voltooit, kun je ontsnappen in de tunnels en naar de menu’s gaan. Door dit te doen, springt de tijd naar het volgende deel van de dag. Als je aan het einde van de dag komt, ongeacht of je de ochtend, middag, middag en avond hebt overleefd, kun je nog steeds alles verliezen.

Infusing is een enorm mechanic in Deathloop. Nadat je een van de Visionaries genaamd Wenji hebt gedood, kun je iets oogsten dat bekend staat als Residuum. Bepaalde items aan de overkant van Blackreef hebben een roze en groene kleur. Ook dode Visionaries zorgen voor veel Residuum, net als de lijken van Colt. Zodra je terugkeert naar het planningsmenu, kun je dit residu gebruiken om platen, wapens, karakters en wapensnuisterijen te infuseren. Door dit te doen, zijn ze beschikbaar voor elke volgende lus. Dit betekent dat ze niet verloren gaan en dat je ze kunt uitrusten zonder bang te zijn ze bij de dood te verliezen.

Met alle wapens, snuisterijen en platen wordt Deathloop een geweldig spel om te spelen, maar de basis is om mee te beginnen solide. De beweging is soepel, met parkour-elementen die gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn. Schieten, herladen en glijden voelen allemaal natuurlijk aan. Doordat de basis zo goed is, vallen alle leuke dingen mooi op hun plek. Wanneer je je een god begint te voelen, is de gameplay magisch.

Naast de singleplayer-dingen is er ook een multiplayer-element waarmee je als Julianna kunt spelen. Haar rol is om de lus te beschermen, en door in de lussen van vrienden of vreemdelingen te springen, krijg je een iets andere ervaring dan je gewend bent. Als je dat noodlottige bericht ziet verschijnen dat je vertelt dat Julianna in je spel zit, zet je je op scherp. Soms vind je het niet erg en ga je de uitdaging aan. Andere keren, vooral als je iets specifieks voor elkaar probeert te krijgen, is het vervelend. Het is duidelijk dat je niet online hoeft te spelen en deze functie kan worden uitgeschakeld. Als Colt kan het vervelend zijn, maar als je als Julianna speelt, is het geweldig.

Je verdient Hunter-punten die veranderen in upgrades en wapens. Tenzij Colt de satellieten vernietigt zodat hij kan ontsnappen, zit hij in de val. Dit betekent dat je de wacht dichtbij de satelliet kunt instellen en kunt wachten tot hij arriveert. Tenzij je een behoorlijke uitrusting hebt, zal Julianna je vaker niet scherp uitvoeren. Als je genoeg skills hebt, zal het veel spannender zijn. Het heeft serieuze benen voor degenen die zoveel hebben gedaan als ze kunnen of willen met Colt. Een van de beste eigenschappen van haar uiterlijk is dat als je haar doodt, je misschien een plaat of een van zijn upgrades kunt vinden, wat betekent dat je de Visionary die ermee verbonden is niet eens hoeft te doden.

Ik heb het gevoel dat ik genoeg heb gepraat over hoe geweldig Deathloop is. De stemacteurs voor Colt en Julianna zijn magnifiek. Dat geldt ook voor de vreemde en wonderbaarlijke zieners. Als ik één negatief punt had, zou het zijn dat de AI behoorlijk dom is. Stealth is veel te gemakkelijk en ze zijn zich niet altijd bewust van je, zelfs als je in hun omgeving bent. Afgezien daarvan is Deathloop gemakkelijk een van de beste games van 2021, en er is een reden waarom Bethesda het net zoveel promoot als zij.

Er is geen game zoals Deathloop. Het is een meeslepend detective-mysterie, speelt op unieke manieren met tijdlussen en heeft nooit het gevoel dat het langzamer gaat, zelfs niet op die stealth momenten. Het is een game die van top tot teen is uitgedacht, met twee perfecte leads die de aanval inluiden en een unieke multiplayer-component die centraal staat in alles wat Deathloop is, zonder ooit in de weg te zitten. Of je nu de lus wilt doorbreken of wilt behouden, Blackreef is zeker een bezoek waard. Het kan zijn dat je daar niet meer wegkomt.
9.5

0 0