Home » Review: The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Review: The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Hoe zou het zijn als jij de regie over een film in handen hebt en jij dus bepaald hoe de film afloopt? Deze ervaring kun je zelf ervaren in The Dark Pictures Anthology: Man of Medan,  in deze game ben jij de regisseur en bepaal jij hoe je filmische ervaring afloopt.

The Dark Pictures Anthology is ontwikkeld door Supermassive Game deze studio is ook wel bekend van de succesvolle Until Dawn, deze game bracht een typische tiener-horror film tot leven. De keuzes die jij in deze game maakten hadden invloed op het verloop van het verhaal, soms direct en soms enkele uren later.

Een erg toffe ervaring was dit. Helaas konden Xbox-bezitters hier niet van genieten omdat Until Dawn exclusief voor PlayStation 4-bezitters bleef. Gelukkig is daar met The Dark Pictures Anthology verandering ingekomen. The Dark Pictures Anthology is namelijk ook verschenen voor Xbox en PC-bezitters. Maar is deze game net zo een succes als Until Dawn? dat zullen wij in deze review beoordelen. In deze review probeer ik zo veel mogelijk spoilers te vermijden, maar het kan voorkomen dat ik hier helaas niet om heen kom.

The Dark Pictures Anthology is een franchise met ieder jaar een nieuw deel. De serie heet The Dark Pictures Anthology echter wordt hier met iedere nieuwe deel een nieuwe subtitel aan toegevoegd, dit deel draagt de subtitel Man of Medan. The Dark Pictures Anthology: Man of Medan is het eerste deel uit een boeken serie met uiteindelijk acht delen.

De grens tussen games en films is al jaren aan het vervagen. Het verhaal wordt gepresenteerd als een verhaal dat al vast staat waar jij als speler invloed op uit kunt oefenen. Het verhaal leunt uit een van de 8 delige boekenreeks. Echter kun jij bepalen hoe het verhaal afloopt met andere woorden jij schrijft het einde van het eerste boek met de keuzes die jij maakt. In Man of Medan start je met een groep van vijf vrienden. Onderling tussen deze vriendengroep zijn er veel irritaties maar het moreel van dit verhaal  blijft dat ze niet met en of zonder elkaar kunnen.

Deze vijf vrienden beginnen met een duiktrip tijdens deze trip maak jij kennis met alle vijf de verschillende personages, hun karaktereigenschappen en het keuzesysteem van de game. Tijdens hun trip gebeurd er boven en onderwater het een en ander. Uiteindelijk kom je terecht op een spookschip uit de tweede wereldoorlog. Op dit schip hebben er zich allerlei dubieuze zaken plaatsgevonden. Tijdens het volgen van het verhaal op jou manier kom je uiteindelijk achter wat er precies op dit schip heeft plaatsgevonden.

Zodra jij op dit schip terecht komt gebeuren er allerlei onverklaarbare en griezelige momenten. Het is aan jou om je vrienden te behoeden van domme fouten welke kunnen leiden tot de dood van een of meerdere personages.

Zoals eerder aangeven is Man of Medan een game dat erg leunt op het vertellen van het verhaal en de gevolgen van de keuzes die jij maakt voor jou of je vrienden. Verwacht niet dat je even lekker kunt knallen en los kunt gaan in de game. Het verhaal van deze game komt erg traag op gang dus geduld tijdens het spelen van deze game is noodzakelijk. Tijdens het spelen van deze game heb je wel de mogelijkheid om je omgeving linear te onderzoeken en sommigen clues laten je je een van de uitkomsten van het verhaal zien door middel van visioenen door deze visioenen kan jij de juiste keuzes maken in bepaalde situaties.

Tijdens het spelen van deze game moet je ten aller tijden je kop erbij houden want iedere afleiding en het niet goed opletten op een van de hoofdrolspelers of je omgeving kan zware gevolgen hebben.

De game heeft een hele dubieuze sfeer overal piept en kraakt het verroeste schip en zit vol met jumpscares en mindfucking issues. Een voorbeeld van een zo’n issue is dat het hele schip verroest en naar de klote is. Toch zijn er kamers op het schip die er spic en span uitzien, althans dat denk je in de realiteit ligt het iets ingewikkelder ik zal dit niet gaan spoilen, want hier zul je tijdens je sessie zelf achter zou moeten komen.

Elke keuze in deze game heeft gevolgen of je nou een kleinigheidje mee neemt of het laat liggen iedere keuze in deze game heeft zware en cruciale gevolgen. Omdat de game behoorlijk verhaalgedreven is, hebben ze veel aandacht in de presentatie gestoken, en dat merk je. Grafisch ziet de game er prachtig uit. Personages zien er levensecht uit en de lichteffecten zijn goed voor elkaar en ook het geluid blijft niet achter. Contact hoor je realistische omgevingsgeluiden en komt het over als of jij in deze game zit.

Man of Medan heeft ook een goed uitgewerkte multiplayer-modus. Deze game geeft je een filmische-ervaring waar je samen met je vrienden naar zou kunnen kijken en kunnen spelen. Iedereen maakt andere keuzes en dat bepaald wederom hoe het verhaal afloopt. naast een online multiplayer-modus heeft deze game ook een offline multiplayer-modus deze vind ik het leuks want tijdens deze mode zit je samen met je vrienden op de bank en ook dat zorgt voor de nodige jumpscares en iedereen krijgt een personage toegewezen als deze personage komt te overlijden dan is het voor de speler game over. Deze zal dan dus niet meer mee kunnen doen aan het verhaal van deze game.

Man of Medan is zeker een aanrader voor de horror-fans en ook zeer vermakelijk. Supermassive Game levert met de game een uitstekende filmische-ervaring dat mij enorm aanspreekt. Ik heb me met deze game zeker vermaakt. Het keuzesysteem zorgt dus voor de nodige stress, want jij bent verantwoordelijk over het het leven van je vrienden en wie het eind van de game haalt.
  • Verhaalgedreven
  • Meerdere eindes
  • Online en offline multiplayer