Home » Review: Minecraft Dungeons

Review: Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons is een luchtige dungeon crawler die de speelse houding van Minecraft met zich meebrengt.

Minecraft Dungeons speelt zich af in hetzelfde universum als zijn voorganger in de sandbox, maar er wordt niets gehakt of gebouwd. Het is een dungeon crawler die je uitdaagt om je een weg te banen door hordes vijanden met meerdere leuke betoveringen en items. Het biedt lokale of online coöp voor vier spelers, zodat je vrienden ook mee kunnen doen aan de blokkerige vechtpartijen.

Het verhaal is licht van gewicht: de slechterik is de kwaadaardige Arch-Illager die een krachtig artefact vindt genaamd The Orb of Dominance en wraak zoekt op degenen die hem hebben gemeden. De Arch-Illager heeft een leger van bekende Minecraft-vijanden verzameld om de wereld over te nemen en je partij moet hem tegenhouden. Af en toe krijg je de taak gevangengenomen dorpelingen te bevrijden als een uitdaging binnen een level, maar het verhaal is meestal slechts een reden voor hersenloos vechten.

De wereld van Minecraft Dungeons heeft een glorieuze gloed gekregen van zijn tegenhanger in de sandbox. Je kunt uit een handvol verschillende biomen kiezen, waaronder bos-, mijn-, moeras-, tempel- en kloofgebieden, elk met hun eigen buitendruppels en vijandige typen. Een van mijn favorieten is Fiery Forge, waar gloeiende rode lava in de lagere lagen van het level valt. Het ziet er geweldig uit tegen de met blauw doordrenkte ijzeren muren van de smidse. Het lijkt op Minecraft met een raytracing-mod, die de blokkerige wereld naar nieuwe grafische hoogten katapulteert.

Het ziet er nog beter uit tijdens het de gevechten. Je ontwijkt exploderende klimplanten, omzeilt inkomende pijlen die door skeletten worden afgevuurd en rolt weg van drankjes die zijn toebedeeld door tovenaars die een waas van paarse giftige rook ontketenen. Gooi betoverde wapens en krachtige artefacten in de mix en gevechten zijn een hectische puinhoop van kleur en explosies. Het is geweldig.

Elk level heeft een doel en zal aan het eind altijd een mix van hack-and-slash-mobs, mini-bazen en een grote baas hebben. Je krijgt kaartmarkeringen aan de rand van het scherm om te laten zien waar je doel is, een bodemloos genezingsdrankje met een afkoeling van tweeëndertig seconden en drie levens. Met deze genereuze toolset heeft Mojang zich zeker gericht op plezier in plaats van uitdaging.

Strategie- en theorievorming zijn geweldig, maar in het begin opladen en gedachteloos hack-en-slashen door een met monsters gevulde grot heeft zijn eigen charme. Je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen met een schuifregelaar voor bedreigingen in het missiemenu, waardoor mobs zwaarder en moeilijker te verslaan zijn. Ik hield me meestal aan de aanbevolen moeilijkheidsgraad, maar af en toe, als ik vertrouwen had in mijn personage, zou ik de dreigingsschuif omhoog zetten om krachtigere wapendruppels te krijgen.

In tegenstelling tot de klassen en vaardigheden die je in Diablo en andere actie-RPG’s zou vinden, komen de vaardigheden van je personage uitsluitend uit de uitrusting die je kiest. Je hebt ruimte voor een meleewapen, een afstandswapen en een pantser, en elk item kan worden opgewaardeerd met betoveringspunten. Hoewel je hetzelfde item meerdere keren zult vinden, is elk item uniek vanwege de betoveringsopties waarmee het wordt geleverd. Het vinden van buit met verschillende betoveringen en het uitgeven van punten om die vaardigheden te activeren, is een groot deel van het spel.

Betoveringspunten worden alleen behaald als je een level omhoog gaat, maar je kunt oude wapens recyclen om punten terug te krijgen en ze op een nieuw wapen te gebruiken. Dit handige recyclingsysteem geeft je de vrijheid om nieuwe wapens en vaardigheden uit te proberen zonder het gevoel te hebben dat je vooruitgang hebt verspild.

Naast wapens zijn artefacten die je vaardigheidsbonussen geven, zoals vuurpijlen en passieve genezing. Het leuke is om artefacten en betoveringen te vinden met overlappende vaardigheden om onredelijke synergiën te creëren. Ik gebruik een verzameling items die gezamenlijk alle spookachtige zielen van mijn gevallen vijanden oogsten om te gebruiken als een bron om mijn artefacten te versterken.

Een handige functie is de mogelijkheid om items onderweg uit te schakelen en te bergen, waardoor je build wordt verschoven om effectief om te gaan met de dreiging waarmee je wordt geconfronteerd. Met de juiste selectie van betoveringen, wapens en artefacten, zou je een behoorlijk krachtig personage kunnen bouwen.

Ik heb Minecraft Dungeons veel solo gespeeld, maar de chaos kan het best worden ervaren met een groep vrienden – vier blokkerige moordmachines zijn altijd beter dan één. Spelers kunnen gemakkelijk in en uit elkaars spelsessies komen en Mojang heeft ervoor gezorgd dat alle loot die je in de multiplayer vindt, van jou is, wat betekent dat iedereen zijn eigen eerlijke deel van de goederen krijgt.

Minecraft Dungeons is de perfecte introductie tot kerkercrawlers voor beginners en een luchtig avontuur voor veteranen. Het heeft niets bijzonders waardoor het opvalt, maar het is een leuke, gestroomlijnde kijk op het dungeon crawl-genre. Er is weinig complexiteit - geen ingewikkelde systemen om in te duiken of epische gevechtsplannen die in kaart worden gebracht, dus als je liever hebt dat een ARPG meer diepgang heeft, ben je misschien teleurgesteld. Maar het is ook waarschijnlijk dat Mojang van plan is de wereld van Minecraft Dungeons uit te breiden. Met een mysterieuze aankomende 'Island Realms'-optie op de overworld-kaart en een nieuwsgierig leeg portaal, lijkt het erop dat er nog meer zal komen.
  • Veel loot om te verzamelen
  • Stel je eigen moeilijkheidsgraad in
  • Charme van Minecraft