Home » Review: Mortal Kombat 11: Aftermath

Review: Mortal Kombat 11: Aftermath

Aftermath gaat verder waar Mortal Kombat 11 ophoudt en neemt ons mee naar een voorspelbaar maar leuk en actievol zijverhaal dat alle niet-gast DLC-personages invoegt.

Meer dan een jaar na de lancering was de grote patch die samenviel met de release van Mortal Kombat 11: Aftermath precies het soort schot in de arm dat Mortal Kombat 11 nodig heeft om sterk te blijven in het tweede jaar. Er zijn nieuwe stages, vriendschappen voor elk personage, een overvloed aan grote balansveranderingen die de meta opschudden, dodelijke slachtoffers op het podium, verbeteringen in de kwaliteit van leven en meer.

Het beste is dat dit allemaal gratis is. Je hebt de Aftermath-uitbreiding van €40 niet nodig om er iets van te ervaren. Wat de waarde van de daadwerkelijke uitbreiding zelf een beetje twijfelachtig maakt. Begrijp me niet verkeerd, wat voor kleine inhoud Aftermath biedt is geweldig. De drie uur durende campagne is een waardige epiloog van het hoofdverhaal van Mortal Kombat 11 en het trio van nieuwe personages, Fujin, Sheeva en RoboCop, zijn allemaal op hun eigen manier interessant. Maar hoe je het ook snijdt, er zit gewoon niet veel vlees op Aftermath’s botten als je het vergelijkt met de meeste uitbreidingen.

Het beste deel van de hele Aftermath-campagne is acteur Cary Hiroyuki Tagawa als Shang Tsung, die, samen met het stelen van zielen, ook elke scène steelt waarin hij zich bevindt. Het moet voor elke Mortal Kombat-fan duidelijk zijn dat Shang Tsung niet mag zijn vertrouwd, maar de manier waarop Tagawa en het schrijven met die verwachting speelt, is heerlijk. Er zijn maar weinig personages die zo zelfvoldaan en vies zijn als Shang Tsung, en Tagawa kan dat meesterlijk overbrengen, niet alleen met zijn stem, maar ook met een van de beste grijns die ik ooit heb gezien.

Afgezien van de prestaties van Tagawa, is al het andere bekend terrein voor een NetherRealm-verhaalmodus, met uitzondering van het feit dat het in ongeveer drie uur of zo voorbij is. Er zijn tonnen goed gechoreografeerde vechtscènes, slimme integratie van gameplay die je dwingt om karakters te leren die je anders niet zou spelen, en een paar krassende momenten van twijfelachtige logica terwijl Shang Tsung, Nightwolf en Fujin proberen een tijd neer te zetten. Maar als je je hersens kunt uitschakelen en gewoon kunt genieten van de rit die je maakt, is de campagne van Aftermath een goede tijd zolang het duurt.

Naast de minicampagne, fungeert Aftermath ook als een mini-personagepakket. De drie personages die het aan de selectie toevoegt, zijn Fujin, de God of Wind. Sheeva, de vierarmige Shokan-koningin en RoboCop, wiens karakter wordt uitgevoerd door Peter Weller zelf, de acteur van RoboCop.

Het is nogal een spelbreker dat momenteel de enige manier om ze te krijgen is om het Aftermath-pakket van €40 te kopen, terwijl alle andere DLC-personages beschikbaar zijn voor €6 per stuk. Hopelijk biedt NetherRealm ergens in de rij de mogelijkheid om deze personages a la carte te kopen, of op zijn minst als onderdeel van een nieuw, redelijk geprijsd kombat-pakket los van de Aftermath-campagne, want vooral Sheeva en Fujin zijn geweldige toevoegingen aan het rooster. Zelfs RoboCop is, ondanks dat het een beetje saai is om te spelen, nog steeds leuk om te zien in actie.

Aftermath voelt aan als twee verschillende DLC-packs die in één zijn samengesmolten: een korte maar vette singleplayer-uitbreiding met een scènestelende Shang Tsung en de helft van een Kombat Pack aan personages. Twee van die drie, Fujin en Sheeva, zijn uitstekende, onderscheidende vechters, terwijl RoboCop het gewoon goed doet vanwege zijn afgeleide moveset. Aftermath is met zijn prijskaartje van €40 aan de prijzige kant, maar het is nog steeds een geweldige uitbreiding voor een al geweldige game.
  • Geweldige nieuwe karakters
  • Leuke campagne
  • Iets aan de dure kant