Home » Review: Sackboy: A Big Adventure

Review: Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure is een platformgame voor het hele gezin die perfect past in de PlayStation 5-line-up.

Sackboy: A Big Adventure tilt het iconische figuurtje naar een geheel nieuw level, aangezien dit een pure platformgame is in plaats van een doe-het-zelf-bouwpakket. Qua gameplay is het te vergelijkingen met games als Super Mario 3D World en Crash Bandicoot, maar het bonzende hart van de originele serie blijft intact: Sackboy kan nog steeds gadgets oppikken, een spons vasthouden en op springkussens springen. Het is een schitterende mix van oud en nieuw.

De vijand van de game heet Vex, het is een soort Tim Burton-achtige pop met een aan elkaar genaaide grijns die de hele spelwereld tot slaaf probeert te maken zodat ze aan zijn Topsy Turver kunnen werken. Het is aan jou en maximaal drie vrienden om door vijf werelden te navigeren – met een beetje meer als je klaar bent – om een ​​einde te maken aan zijn snode daden. Deze locaties omvatten een onderwatergebied, amusant bekend als Crablantis, tot een jungle en een sci-fi metropool.

De titel behoudt de make-do-look van de LittleBigPlanet-spellen, wat betekent dat er veel stickers, kartonnen uitsnijdingen en bollen garen zijn. De materialen zijn gewoonweg verbluffend: je kunt kleine plukjes gerafelde draad rond de rand van het hoofd van Sackboy zien, terwijl wollen koraalriffen fysiek zacht lijken om aan te raken op het scherm. Een ongelooflijk scherptediepte-effect geeft de release een echt glanzend uiterlijk: het is bijna alsof je naar de meest verbazingwekkende poppenshow kijkt die ooit is gemaakt.

Sackboy heeft verschillende moves in zijn arsenaal, waaronder de mogelijkheid om te slaan, springen, rollen en meer. Zoals eerder vermeld, zijn sommige podia opgebouwd rond power-ups, zoals de hookshot van LittleBigPlanet 2 of een paar futuristische hover-boots. De ontwikkelaar haalt een hoop mogelijkheden uit deze mechanics: er is een shuriken die je in één fase gebruikt om opblaasbare cactussen te hakken, die later een teleportatietool wordt die je moet gooien om obstakels te vermijden en nieuwe gebieden te bereiken.

Het is deze creativiteit die ervoor zorgt dat de titel fris blijft in de loop van de 10 tot 15 uur durende speelduur, waarbij de studio bij bijna elk podium verrassend is. Er zijn een paar zeldzame gevallen waarin de release aanvoelt alsof het afhankelijk is van een klein beetje vulmiddel – inclusief een baasgevecht dat teleurstellend wordt gerecycled – maar het overgrote deel van de tijd zul je vooruitgaan om te zien wat de ontwerpers zijn gekomen met de volgende.

Het spel wordt moeilijk, en andere spelers in de mix gooien kan de uitdaging alleen maar vergroten. Wat je verliest in de precisie platformactie, maakt het spelen met vrienden en familie het weer goed, en de gameplay is zo ongeveer eenvoudig genoeg dat iedereen plezier kan hebben. Natuurlijk is het nog steeds ontzettend plezierig in singleplayer, maar er zijn een handvol van de co-op levels die alleen kan worden gespeeld door twee of meer. Het is ook jammer dat online spelen niet beschikbaar is bij de lancering.

Buiten de kernfasen kun je door elke wereld navigeren via interactieve hubs, die ook winkels herbergen die worden beheerd door een nep-Fransman genaamd Zom Zom. Hier kun je al je kostbare collectibles die je in levels ontdekt uitgeven aan kostuums om je Sackboy te personaliseren. Net als bij eerdere games in de franchise, zijn er volledige sets, variërend van diepzeeduikers tot bergbeklimmers, maar je kunt de accessoires mixen en matchen om je eigen unieke look te creëren.

Er zijn ook time trials die je behendigheid echt uitdagen, waarbij elk orbs aanbiedt als je de beste tijden kunt verslaan. Deze orbs vertegenwoordigen het belangrijkste verzamelobject in de campagne en zijn overal verborgen; het vinden van een volledige set in elke fase beloont je met een sticker, met als een van je subdoelen het voltooien van een heel album met je ontdekkingen. In feite ga je fasen meerdere keren opnieuw spelen om ze onder de knie te krijgen, vooral als je het avontuur 100 procent wilt voltooien.

Er is veel liefde in Sackboy: A Big Adventure gestort, en daarom is het moeilijk om er niet van te houden. Dit is een briljante platformgame met tonnen fantasierijke ideeën en een sterk gevoel voor stijl. Het gebrek aan online multiplayer bij de lancering valt een beetje tegen, maar het komt voor het einde van het jaar als een gratis update, dus dat kunnen we de ontwikkelaar vergeven. Als je op zoek bent naar iets vrolijks en luchtigs, dan is dit de perfecte PlayStation 5-lanceringstitel voor jou.
8

0 0