Home » Review: Control

Review: Control

Ik heb verschillende uren in Control gestoken en ik heb een pistool dat transformeert, ik kan materie manipuleren en objecten gooien met telekinese. Ik kan de zwaartekracht trotseren en ben niet alleen de directeur van dit bizarre gebouw geworden waar het Bureau of Control is gevestigd, maar ik heb ook meerdere keren het Astral Plane bezocht. Ik heb geen idee hoe ik hier ben gekomen en ik ben er dol op. In deze recensie lees je waarom.

Ik kan beloven dat ik hier licht met spoilers zal treden, maar met een zo vreemd verhaal moet er een verklaring zijn. Controle is de nieuwste in een lange reeks genre-buigende en ambitieuze games van veteranen uit de industrie, Remedy Entertainment. Je speelt als Jesse Faden, de nieuwe directeur van het Bureau of Control, een paranormaal gericht bureau dat belast is met het bestuderen van bizarre en buitenaardse fenomenen.

Jesse arriveert voor haar interview bij het Bureau en vindt het grotendeels verlaten. We komen een conciërge tegen met de naam Ahti die aanwijzingen geeft naar het kantoor van de directeur (en meer dan een paar hints dat hij meer betrokken is bij deze puinhoop dan het lijkt), gaan we alleen naar onze face-to-face om te zien dat de huidige directeur schoot zichzelf in het hoofd. Een stemmetje in ons hoofd zegt ons dat we het pistool moeten oppakken en daarmee worden we plotseling de nieuwe directeur. Dat is niet eens in de buurt van het vreemdste dat Jesse zal overkomen, alhoewel niet al te lang.

Met weinig uitleg begint Jesse Bureau-leden in de lucht te vinden of te veranderen in corrupte versies van zichzelf. Jesse noemt deze realiteit corrumperende mensen “The Siss” en gaat op reis om erachter te komen hoe ze zijn ontstaan ​​en hoe deze tranen in het weefsel van de realiteit kunnen worden teruggedraaid. Alles lijkt verband te houden met het paranormale karakter van het gebouw, dat andere mensen Jesse zullen ontmoeten, “The Oldest House”. In termen van verhaallijn is er nooit zoiets geweest als “controle”.

Laten we, voordat we volledig op deze beoordeling ingaan, eerst kijken naar de technische stukjes die van Control de reden maken je deze game op de PC moet spelen. Remedy gebruikt hun eigen Northlight-engine voor Control, dezelfde engine die werd gebruikt voor de absoluut prachtige Quantum Break. Deze engine beschikt over een volledige op fysica gebaseerde renderer die in staat is om perfecte versies van acteurs en actrices vast te leggen en tot leven te brengen, waardoor de griezelige vallei wordt opgeruimd op een manier die maar weinig games kunnen evenaren. Jesse’s haar is zorgvuldig gekapt, maar er zijn heel kleine haren die niet op hun plaats zitten. De game zoomt regelmatig in op personage-gezichten tot op een afstand waarmee je elke porie en micro-expressie kunt zien terwijl ze reageren op gesprekken.

Control laat Jesse los in The Oldest House en duwt haar niet in een specifieke richting. Er zijn hoofdmissies die het verhaal duwen, maar er zijn ook zijverhaalmissies die even bizar en lonend kunnen zijn. Jesse is niet alleen op haar reis, sommige officieren van het Bureau of Control kregen grote apparaten genaamd Hedron Resonance Amplifiers die ze aan hun borst vastbinden om te voorkomen dat ze door The Hiss worden geteisterd. Deze mensen hebben vaak kleine vragen van Jesse, of kunnen begeleiding of achtergrondverhaal bieden. Omdat deze de speler ook belonen in valuta- en uitrustingsmogelijkheden, evenals meer van de heerlijk vreemde verhaallijnen, is het allemaal de moeite waard om van de lijst te worden geschrapt.

Het pistool dat je oppakt, wordt The Service Weapon genoemd en het heeft de mogelijkheid om nieuwe vormen aan te nemen naarmate het verhaal zich ontvouwt. Hoewel er verschillende varianten zijn om te ontgrendelen, kun je er slechts twee tegelijk uitrusten. Ik ben voorzichtig om het niet te spoilen, maar het volstaat om te zeggen dat de eerste paar niet verrassend zijn en in het pistool-, shotgun- en machinegeweerpatroon, maar verrassingen wachten voor dat wapen.

Het bewerken van The Service Weapon wordt bereikt door mods op te halen of door de bronvaluta en vreemde artefacten die je verzamelt uit te geven, beide verkrijgbaar van gedode Hiss-vijanden. In plaats van een eenvoudig pad voor upgrades, krijg je een kans op willekeurige mods in een stapel van het MMO-type. Mods beginnen als random commons, daarna ongewoon, zeldzaam en prime. In het begin kun je slechts één mod tegelijk voor je wapen uitrusten, maar naarmate je niveau groeit (en je die valuta en verzamelobjecten uitgeeft) kun je dat aantal tot drie per wapen laten groeien en drie ook voor Jesse’s krachten. Er zijn in totaal 43 krachten en krachtupgrades om te ontgrendelen om de gezondheid, schilden, werpkracht en meer te verbeteren.

Ik ben echt dol op de nieuwe aanpak die Remedy heeft gebruikt met Control. Hij houdt je hand niet vast en je kunt je krachten en wapens naar eigen inzicht besturen, waardoor de speler direct kan bepalen hoe hun versie van Jesse vecht. De verhaallijn is even meeslepend als het vreemd is, elke kracht meer de moeite waard dan de vorige, en allemaal ingepakt in een wereld die uniek is Remedy. Controle voelt als de game die ze altijd al hebben willen maken, waarbij ze de beste delen van elke Remedy-game nemen die eraan vooraf ging. Het is hun meest ambitieuze spel tot nu toe.

Control slaagt erin om de geweldige tussenfilmpjes te nemen die we in andere games zien en maakt ze speelbaar. Een bizar avontuur met belonende krachtfantasie, dit is het hoogtepunt van alle eerdere Remedy-games. Control, deels verkenningsspel en deels scifi-shooter, combineert een strak verhaal, verbluffende graphics, RTX-ondersteuning en een hub-gebaseerde wereld om iets geheel nieuws en absoluut schitterend te creëren.
8

0 0