Home » Review: Star Ocean First Departure R

Review: Star Ocean First Departure R

Star Ocean First Departure R is een geweldige heruitgave van een uitstekende, maar vaak vergeten Square Enix JRPG.

Hoewel Star Enix’s Star Ocean al sinds het begin van de jaren negentig een doorlopende serie is, slaagde het er niet in om in het westen aan te slaan zoals Final Fantasy, Dragon Quest of zelfs Mana. Dat gezegd hebbende, heeft de serie misschien een tweede kans om een ​​westers publiek te winnen, omdat Square Enix wat meer aandacht besteedt aan zijn klassieke eigenschappen. Star Ocean First Departure R, een verbeterde heruitgave van een 2007 PSP-remake van de eerste game in de serie, biedt nu PlayStation 4- en Nintendo Switch-spelers de kans om in de serie te komen met de game waarmee het allemaal begon.

Dat is ook goed, want de originele Star Ocean blijft nog steeds een geweldige game in 2019 en First Departure is een zeer goede remake en manier om de serie aan nieuwe mensen bloot te stellen. Daarom is Star Ocean First Departure R zeker de moeite waard om te bekijken als je geïnteresseerd bent in de serie, hoewel de overgang van PSP naar thuisconsoles niet zo veel is verbeterd.

Hoewel veel van Star Ocean First Departure R zich afspeelt als een standaard fantasy-RPG, is de wereld interessant en de sci-fi-achtergrond verhoogt de inzet en geeft de hele ervaring een unieke draai. Er zijn ook tal van nevenevenementen genaamd Private Actions om personages in te vullen en eindes te beïnvloeden. Het grootste deel van deze dialoog is ook volledig geuit en het zien van alles wat de game te bieden heeft, kan zeker meer dan 20 of 30 uur duren.

De verbeteringen in First Departure R zijn over het algemeen gering. Er is wat kleine game-balancing gedaan, maar het is te verwaarlozen, vooral voor degenen die de game nog nooit eerder hebben gespeeld. Beide versies van de PSP-voiceover en een nieuwe versie met de originele cast van de SNES-releasedagen zijn ook inbegrepen. Hoewel de Engelse lokalisatie onregelmatig is en meestal wordt ondersteund door een sterke prestatie van Yuri Lowenthal, zijn beide Japanse voice-overs goed. Alle drie kunnen te allen tijde worden in- en uitgeschakeld, dus het spel geeft spelers wel de tools om hun favoriet te vinden.

Reizen kan nu worden versneld met een druk op de knop, wat handig is omdat de basisbewegingssnelheid in Star Ocean absoluut langzaam is. Ten slotte zijn alle karakterportretten opnieuw gemaakt door illustrator Katsumi Enami, wat zeker wordt gewaardeerd omdat de originele First Departure-portretten naar moderne maatstaven behoorlijk ruw zijn. Net als de stemmen, kunnen deze illustraties in een oogwenk worden geschakeld via in-game menu’s voor diegenen die liever de vorige verkiezen. Die veranderingen zijn allemaal goed maar redelijk miniem.

Anders dan dat, is het spel nu duidelijk in HD. Hoewel dingen er een beetje beter uitzien, benadrukt HD ook de ruwere randen van deze PSP-remake. Locaties en personages zijn allemaal nog steeds goed ontworpen, maar ze kunnen er behoorlijk verward en korrelig uitzien wanneer ze op een groot HD-scherm worden opgeblazen. Nergens doet dit meer pijn dan in de anime-tussenfilmpjes. Hoewel Star Ocean First Departure R hiervan slechts ongeveer 10 minuten bevat, zijn ze niet goed omgezet van PSP en zien ze er niet geweldig uit. Ze hebben ook de middelmatige First Departure- ontwerpen, dus het past niet altijd bij de nieuwe kunst. Gelukkig waren deze scènes zeldzaam, maar ze zijn kenmerkend voor de vrij lage inspanningspoort die Star Ocean First Departure R is.

Toch kan ik voorbijgaan aan het ontbreken van significante verbeteringen, omdat het basisspel zo’n verborgen juweeltje is en deze port deze ervaring op geen enkele manier actief verergert. Hoewel Star Ocean First Departure R op het eerste gezicht misschien een ietwat generieke fantasy-RPG lijkt, was het eigenlijk atypisch voor het genre op het moment van de release vanwege de meer traditionele fantasie-ervaring door een scifi-lens. Star Ocean ziet Roddick en zijn gezelschap reizend over de continenten van Roak om de aartsdemon te doden en een remedie te vinden voor een ziekte die mensen in steen verandert. Dat gezegd hebbende, de twist is dat Roddick eigenlijk uit de toekomst komt en werd weggevoerd door reizigers van de aarde na een toevallige ontmoeting.

De gevechten waren voor die tijd atypisch omdat het realtime is en niet turn-based. Teamleden variëren van typische zwaardgebruikers tot magiërs. Hoewel spelers slechts één personage tegelijk kunnen besturen, kunnen er vier deelnemen aan elk gevecht en kunnen tactieken voor elk personage worden ingesteld. Voor het grootste deel was de AI solide, hoewel spelers de mogelijkheid hebben om te schakelen welk personage ze beheren als er een probleem opduikt.

Hoewel personages na een gevecht geld en ervaring opdoen, zoals typisch is voor het genre, kunnen speciale punten worden toegepast op speciale vaardigheden voor gebruik buiten het gevecht. Speciale punten voegen een hoop aanpassingsopties toe voor elk personage en waren zijn tijd zeker vooruit. Met deze vaardigheden kunnen spelers alles doen, van het maken van verbruiksgoederen in het veld met koken of het verhogen en verlagen van vijandelijke ontmoetingspercentages met de Scouting-mogelijkheid. Opties zoals deze zijn de afgelopen jaren alleen aan de meeste JRPG’s toegevoegd, maar je kunt de ideeën in hun vroegste fasen hier in Star Ocean First Departure R. bekijken.

Fans van RPG’s zijn het nog steeds aan zichzelf verplicht om de originele Star Ocean uit te proberen , zelfs 23 jaar later. De unieke combinatie van sci-fi en high-fantasy, de realtime combat en Special Points-systemen waren hun tijd ver vooruit en zorgen ervoor dat de game nog steeds plezierig kan zijn in 2019. Hoewel Star Ocean First Departure R zelf niet voorkomt een hoop significante verbeteringen voor degenen die de game al op SNES of PSP hebben gespeeld, die waarschijnlijk niet eens zullen worden opgemerkt door nieuwe spelers die eindelijk dit verborgen juweel kunnen ervaren.

Omdat de JRPG de afgelopen jaren meer mainstream is geworden in het westen, is dit nu de beste tijd voor Star Ocean om een ​​groter publiek te proberen te veroveren. Heruitgaven zoals Star Ocean: The Last Hope - 4K & Full HD Remaster en Star Ocean First Departure R zijn de beste kans van de serie om dit te doen zonder een reboot.
7.5
Gameplay - 7.5
Graphics - 7.5