Home » Review: Trackmania

Review: Trackmania

De nieuwe Trackmania bouwt voort op de beste elementen van de franchise en legt de basis voor de toekomst van de serie.

Toen ik Trackmania voor het eerst zag, vond ik het een nogal hardcore racesimulatie vol met veel inhoud, terwijl ik op de een of andere manier ook nog steeds barebones voelde op andere gebieden. Ik vroeg me af of de volledige versie merkbare verbeteringen zou bevatten zodra deze arriveerde. Terwijl ik de laatste game doorloop, ben ik aangenaam verrast om te ontdekken dat Ubisoft erin is geslaagd een eenvoudige maar complete ervaring te bieden die barst van de inhoud.

Trackmania is altijd een franchise geweest die zich richt op het polijsten van de algehele race-ervaring. De verschillende modi die het biedt, zijn meestal gericht op het verbeteren van de kerngameplay. De game bevat een robuuste selectie van tracks om doorheen te spelen, een enorme en toegewijde online community met modi die bij elkaar passen en het maken van tracks.

De gameplay is eenvoudig genoeg op papier terwijl je met je auto door verschillende tracks rijdt en streeft naar de snelste tijd. Er zijn echter tal van baanomstandigheden die je niet zult vinden in een standaard racespel, zoals het afsnijden van motoren in secties, U-bochten, turboboosts, ijzige tracks en grote gaten om over te springen. Dit zou normaal gesproken een opstelling voor een diep onaangename gameplay-ervaring, maar tussen het beperken van deze gimmicks tot korte bursts, inclusief een knop om onmiddellijk de hele cursus te doen als je het verprutst, en een physics-engine die leuk is om mee te spelen, het maakt deze obstakels tot een explosie om doorheen te werken.

Er zijn talloze modi, onderverdeeld in verschillende hoofdmodi: Solo, Live, Clubs, Local en Create. Elke modus verder onderverdeeld in submodi. Solo heeft drie functies: seizoenskeuzes, track of the day en training; zowel de seizoens- als trainingsmodi bevatten 20 verschillende circuits om op te racen.

De seizoenskeuzes, genoemd naar het huidige seizoen en jaar (vanaf dit moment is de huidige zomer 2020), is de algemene arcademodus voor Trackmania. In elk seizoen worden nieuwe tracks beschikbaar gemaakt voor spelers om doorheen te werken. Het is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat nieuwe inhoud op een consistente basis wordt gefietst en dat regelmatige spelers continu betrokken blijven.

Met Track of the Day kun je een bepaalde tijd racen tegen andere spelers op de beste door de gebruiker gemaakte kaart. Je kunt meedoen wanneer je wilt en werken aan je persoonlijke beste tijd en rang op het scorebord. Na verloop van tijd schakelt het over naar de volgende dag met een gloednieuw gekozen nummer. Alle voorgaande tracks zijn nog steeds alleen speelbaar, maar zijn niet beschikbaar om met online spelers te racen. Ten slotte hebben we Training, die tracks in kleine stukjes levert waarmee spelers de mechanics kunnen beheersen.

De Create-modus heeft drie hoofdcategorieën: Track Editor, Replay Editor en Garage. De eerste submodus is voor het maken en bewerken van tracks, de tweede is in wezen een fotomodus waarmee spelers beelden kunnen vastleggen en screenshots kunnen bewerken, en de derde is voor het aanpassen van skins voor je auto. Track Editor is onderverdeeld in Simple en Advanced, afhankelijk van hoeveel functies erin staan.

De meeste beginners zouden moeten beginnen met de Simple-modus, omdat het een geweldige introductie is tot het bouwen van je eigen track en obstakels. Advanced is gemaakt voor veteranen en biedt complexere opties om je droombaan tot in de kleinste details aan te passen. Hoewel de track editor en fotomodus een aantal stevige opties bieden, vond ik dat er veel meer had kunnen worden gedaan met de Garage; zelfs de naam lijkt misleidend omdat je geen onderdelen voor je kart kunt aanpassen en over het algemeen voelt het als een gemiste kans.

Verreweg de beste sociale functie in Trackmania is Clubs, een speciale modus waarmee spelers groepen kunnen creëren of hieraan kunnen deelnemen en met anderen kunnen communiceren in een gesloten en persoonlijke omgeving. Het geeft ook toegang tot unieke functies en activiteiten zoals huidaanpassing, wedstrijden, speciale campagnes, online kamers en trainingspaden. Hoewel clubs ideaal zijn voor streamers, creators en esports-teams, kan iedereen clubs maken en lid worden en hun ervaring op maat maken. Het is een slimme functie die de enorme en vaak intimiderende online community filtert in een veel kleinere en beter beheersbare community met dezelfde interesses en doelen.

Trackmania heeft ook toernooien waaraan spelers kunnen deelnemen. Hoopvolle concurrenten kunnen oefenen in informele dagelijkse en wekelijkse toernooien, maar staan ​​ook voor pro-level spelers in de Open Grand League om zich te kwalificeren voor de Trackmania Grand League, de officiële Trackmania-competitie. Er is ook het Arcade-kanaal, een modus die elk uur wordt geüpdatet en de beste campagnes van spelers laat zien.

De details in de tracks, voertuigen, stadion, bomen en andere delen zijn prachtig en passen bij het gevoel van het spel. Om nog maar te zwijgen over de prachtige lichteffecten en hoeveel ze bijdragen aan het creëren van een grimmig sfeervolle omgeving. Dag- en nachtcycli zijn uitsluitend gemaakt om hun systeem te buigen, daar ben ik absoluut van overtuigd.

De muziek is een ander gebied dat aanzienlijke verbeteringen heeft ondergaan ten opzichte van de preview-build. De tracks zijn een mix van pakkende en pompende electro- en techno-tracks, waardoor een opwindende sfeer ontstaat die je naar de race pompt. Om nog maar te zwijgen, de soundtrack is op zichzelf echt goed. Een ander klein detail waar ik enorm van genoot, is dat het spel schakelt tussen nummers in plaats van gewoon hetzelfde nummer te herhalen, waardoor de muziek fris en hectisch blijft.

Ondertussen is het geluidsontwerp fantastisch met een mix van zowel realistische als gestileerde geluidseffecten die motoren, crashes en het gekrijs van banden nauwkeurig nabootsen zonder vast te lopen door te proberen en falen om diezelfde geluiden volledig realistisch te recreëren.

Omdat dit een gratis te spelen titel is, zijn er drie niveaus waaruit spelers kunnen kiezen, afhankelijk van welke ervaring het beste bij je past. De eerste is Starter Access, het gratis basisspel dat wordt geleverd met wisselende solo- en online-modi en de track-editor. Daarnaast is er Standard Access, het eerste betaalde niveau, dat enkele van de Club-activiteiten en -evenementen omvat, plus de mogelijkheid om je track-bewerkingen online te testen. Ten slotte is er Club Access en, zoals de naam al doet vermoeden, biedt deze versie de mogelijkheid om Clubs te maken en deel te nemen aan alle Club-evenementen, evenals aanpassing van de autoskin. Als je lidmaatschap verloopt, mag je nog steeds alle nummers die je hebt gespeeld en gemaakt behouden, wat een behoorlijk solide deal is.

Trackmania heeft diepgaande mechanics die de toegankelijkheid voorop stelt, naast een mooie verscheidenheid aan online en solo-modi die de titel complimenteren om zowel de gameplay als de community beter te verbeteren. Er is veel gratis inhoud die casual fans maandenlang zal vermaken en betaalde opties die zijn afgestemd op de meer toegewijde veteranen. Al met al, om deel uit te maken van zo'n nichefranchise, is dit een geweldige game die veel te bieden heeft
  • Hoge replay value
  • Perfecte gameplaymechanics
  • Prachtige visuals