Home » Review: FIFA 21

Review: FIFA 21

FIFA 21 is een geweldige voetbalgame boordevol content en modi.

Wat kun je echt zeggen over FIFA 21? Het is een voetbalwedstrijd vergelijkbaar met het deel van vorig jaar, met een paar veranderingen zowel op als buiten het veld. Die paar wijzigingen zijn misschien net genoeg om de moeite waard te zijn om naar de nieuwe game te upgraden, met een betere Carrière-modus-ervaring en de verwachte reeks aanpassingen aan de kernvoetbalgameplay.

EA heeft wat inspiratie van Football Manager gehaald voor hun herziening van de Career-modus. Nu kun je wedstrijden in de gaten houden via een simulatiescherm in plaats van in het veld te laden. Vanaf hier kan je beslissingen nemen op basis van hoe het met jouw team gaat, alsof je het gewoon vanaf de zijlijn beheert. Als je je puur op het managen wilt concentreren, dan is dit een geweldige manier om carrière te maken zonder de controle over het team over te nemen en wedstrijden te spelen. Je kunt ook elke trainingsdag simuleren, hoewel je team waarschijnlijk beter wordt als je de minigames zelf speelt.

Het aantal licenties is, zoals altijd, overweldigend. Er zijn competities uit zevenentwintig landen, maar ook nationale teams (zowel mannen als vrouwen) en individuele teams uit de rest van de wereld. Onder de sterlicenties bevinden zich de competities van Spanje, Engeland, Italië of Duitsland, evenals de Champions League en de Copa Libertadores. In het geval van onze competitie bijvoorbeeld, worden praktisch alle stadions nagebouwd, met uitzondering van Camp Nou, afwezig vanwege de exclusiviteitsovereenkomst die Barçalona heeft met Konami. Daardoor valt op dat, na zoveel jaren licentiemonopolie, sommige clubs zonder rechten zijn, voornamelijk in de Italiaanse en Argentijnse competities. Dus Juventus is Piemonte Calcio, Boca Juniors is Buenos Aires. De spelers zijn nog steeds hetzelfde, maar niet de tenues en badges.

Als het gaat om de actie op het veld, is er enige verbetering in de manier waarop spelers met de bal bewegen en dribbelen. Teamgenoten zijn iets slimmer met hun off-the-ball-runs en de actie voelt soepeler en natuurlijker aan. Passen voelt over het algemeen veel directer en speleranimaties komen realistischer over, hoewel er nog steeds situaties zijn waarbij het een beetje raar gaat als spelers omvallen.

Er zijn nog verbeterpunten. Verdedigen voelt nog steeds matig aan, aangezien het bij bijna elke vorm van contactaanval bijna een fout wordt, gevolgd door een kaart. Het betekent dat verdedigen in feite verandert in rennen naar de tegenstander en in de hoop dat je contact maakt met de bal om het van hem af te pakken. Het was een probleem dat werd opgeworpen voor FIFA 20 en het is niet opgelost voor FIFA 21, wat leidde tot hoog scorende wedstrijden waarin verdedigen gewoon niet zo goed aanvoelt. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat EA de game ultra-realistisch heeft gemaakt na enkele scores van het seizoen 2020/21 tot nu toe.

Met de ogen gericht op de volgende generatie, lijkt FIFA 21 op de huidige generatie consoles nagenoeg identiek aan FIFA 20. Natuurlijk, de menu’s zijn vernieuwd, maar de gameplay zelf ziet er hetzelfde uit en het zou moeilijk zijn om een ​​verschil op te merken als dat niet zo was voor de weinige technische wijzigingen en het feit dat je meer aanpassingsmogelijkheden hebt voor je stadion in Ultimate Team.

Natuurlijk is Ultimate Team terug – het is tenslotte EA’s grootste geldboom. Over het algemeen zijn de zaken hetzelfde als spelers hun teams kunnen samenstellen door pakketten te kopen met FUT-munten of de premium FIFA Points-valuta, of door deel te nemen aan de transfermarkt om spelers rechtstreeks te kopen. Vorig jaar zei ik dat de hoeveelheid weggegeven munten genereus aanvoelde en dat ik een behoorlijk team kon opbouwen. Het is vergelijkbaar in FIFA 21, maar verwacht niet dat je je de beste spelers kunt veroorloven zonder te slijpen of geluk te hebben met het openen van een pakket. Je kunt voelen waarom het verleidelijk is om te mollen voor het kopen van FIFA-punten als andere spelers al de beste spelers in hun selectie lijken te hebben.

Er is enige balans als het gaat om de wekelijkse puntentotalen, die na 30 wedstrijden in Division Rivals worden afgetopt. Dit zorgt er enigszins voor dat spelers een kans hebben om beter te presteren in de wekelijkse competitie in plaats van spelers met meer tijd te laten domineren. Een andere algemene verbetering is dat de conditie van de speler is verdwenen.

Volta Football keert ook terug, en het voelt nog steeds als meer een afleiding. De geaarde stijl past niet echt bij de sfeer van het straatvoetbal, en het voelt nog steeds als een imitatie van FIFA Street. Nogmaals, ik voel er nu bijna hetzelfde over als toen de modus werd geïntroduceerd in FIFA 20. Er is een kort verhaal om in Volta Football te komen, maar je kunt het gewoon overslaan en online springen met je Volta-team of ervoor kiezen om je bij iemand aan te sluiten anders om samen met andere spelers in wedstrijden te spelen.

Op het veld is FIFA 21 een stapsgewijze verbetering ten opzichte van FIFA 20, maar lost het enkele van de grootste problemen met verdedigen en de hoog scorende wedstrijden niet op. Nu Volta nog steeds een bepaalde vonk mist en Ultimate Team niet echt veel verandert, is het de door Football Manager geïnspireerde Career-modus die de grootste stap voorwaarts zet. Het is nog steeds een goede voetbalwedstrijd, maar het voelt alsof de echte focus op de volgende generatie ligt.
7.5

0 0