Home » Review: Assassin’s Creed Valhalla

Review: Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla is een epische reis door de identiteit van de saga.

Assassin’s Creed Valhalla  laat ons kennismaken met Eivor, een Viking die even bedreven is in de kunst van het plunderen. Voordat de game begint, kun je het geslacht van de hoofdrolspeler kiezen, maar het heeft geen invloed op het verhaal, behalve het veranderen van hun stem en uiterlijk. In mijn playthrough was Eivor een man, dus ik zal hem in deze recensie als zodanig behandelen.

Als hoofdpersoon is Eivor een uitstekend vaartuig voor dit avontuur. Hij is nieuwsgierig en benadert situaties met een open blik. Hij kan echter ook worden bewogen door emoties en bereid zijn om in een oogwenk te vechten op basis van loyaliteit alleen. Deze eigenschappen leiden ertoe dat Eivor en zijn broer hun nederzetting in Noorwegen verlaten voor nieuwe kusten in Engeland. Hier vestigen ze zichzelf en bouwen ze een nederzetting waar hun mensen kunnen gedijen.

Het verhaal wordt de drijvende kracht voor het hele spel, en ik zou er echt een hekel aan hebben om een ​​deel ervan in deze recensie te spoilen. Er zijn keuzes gemaakt die de uitkomst van Eivor en zijn bemanning van Ravens zullen veranderen, maar dat maakt de inzet alleen hoger wanneer ze worden onthuld. In het begin vecht hij om te gedijen, maar hier spelen krachten buiten zijn macht, en uiteindelijk zal hij een groter doel dienen.

Ik hield ongetwijfeld van het verhaal en de vele vertakkende paden die het gevoel gaven dat ik een impact op de wereld had. Dit is een uitstekend gevoel, aangezien je zoveel tijd besteedt aan het verkennen van de omliggende valleien, bergen en beekjes. Er was nooit een punt dat ik er niet naar uitkeek om een ​​nieuw gebied te ontgrendelen om meer te verkennen, maar dat weerhield de game er niet van om meer te doen op plaatsen waar ik al ben geweest. Deze verbinding met de omgeving en de effecten ervan op het verhaal maken dit tot een werkelijk unieke openwereldervaring.

Assassin’s Creed Valhalla  verbindt zich op subtiele wijze met de Creed door je toe te staan ​​een Assassin Bureau in je stad te bouwen. Er is een reden dat dit bestaat zonder het gevoel te hebben dat ik me in de Vikingwereld geworpen voel, maar ik wil het niet spoilen. Na de constructie ontgrendel je de Order of the Ancients, die je een lijst met doelen in Engeland geeft, maar veel van hun uiterlijk zijn vertekend en vereisen verder onderzoek.

Afgezien van een bijna eindeloze hoeveelheid activiteiten die je kunt ondernemen in Assassin’s Creed Valhalla, is de Order of the Ancients misschien wel het leukste om te voltooien. Op sommige punten voel je je als een detective terwijl je nieuwe doelen ontdekt, en het dwingt je om aandacht te besteden aan je omgeving om aanwijzingen te zoeken die kunnen leiden tot speciale uitrusting en meer informatie over de geschiedenis van de broederschap.

Er is genoeg te doen in Assassin’s Creed Valhalla, en de ontwikkelaar wil dat je het allemaal ervaart. Het voltooien van activiteiten levert ervaringspunten op waarmee vaardigheidspunten worden beloond om je vaardigheidsniveau te verhogen. Dit wordt volledig gecontroleerd door de speler om bij zijn speelstijl te passen. Hier kunnen spelers nieuwe vaardigheden ontgrendelen. Vaardigheden kunnen worden gekoppeld aan afstands- of melee-aanvallen en er kan een sneltoets aan worden toegewezen. Dit zijn krachtige bewegingen die snel een zware ontmoeting kunnen veranderen en adrenaline kunnen uitputten wanneer ze worden gebruikt.

De kaart is opgedeeld in verschillende secties die een hoog vaardigheidsniveau kunnen suggereren voordat je gaat verkennen. Dit is echter een Viking-spel, dus raids vormen een substantieel onderdeel van de algehele gameloop en afwikkeling van je volk. Invallen zijn gemarkeerd op de kaart en spelers kunnen op een aantal manieren binnenvallen, maar de coolste zou moeten zijn via het water terwijl je de haven oprijdt en je haast om goederen van de vijand te plunderen.

Raids leveren materiaal voor het bouwen van nieuwe structuren in je nederzetting, waardoor nieuwe dingen te doen zijn. Het is bevredigend om je kolonie te zien groeien en uitbreiden naarmate nieuwe mensen toetreden en extra taken aanbieden. Er is zelfs een zwarte markthandelaar die je getimede doelen en speciale uitrusting geeft, evenals een kazerne om een ​​krijger te creëren die door andere spelers kan worden ingezet.

Hoe groots het avontuur ook is, de speler wordt onder druk gezet om er alles aan te doen om sterk genoeg te zijn om enkele van de latere missies op zich te nemen. In dit opzicht waren er momenten in de game waarop ik te weinig genivelleerd zou zijn voor een ontmoeting met de baas en gedwongen zou worden om nevenevenementen te voltooien om sterker te worden.

Ik denk dat het tempo van de eerste vijf uur van de game zo snel is dat je over ongeveer een uur op weg bent naar Engeland, maar er wordt je niet verteld dat er nog heel veel te doen is in Noorwegen. Het is gemakkelijk om van kaart te wisselen, maar het wordt je niet expliciet uitgelegd dat je een tijdje in Noorwegen zou kunnen rondhangen en wat gemakkelijke ervaringspunten zou kunnen krijgen. Het gevoel van ondermaats zijn wordt na een tijdje genezen, maar je kunt tegen een muur aanlopen waar je vroeg of laat missies voor ervaring moet voltooien.

Echter, Assassin’s Creed Valhalla heeft een aantal prachtige omgevingen vol schatten, unieke evenementen en ontdekkingen. Een van de meer unieke elementen zijn de mysteries die je tegenkomt. Deze ontmoetingen kunnen van alles zijn, van het omgaan met een kolonie tot het helpen van een blinde man. Het enige echte probleem dat sommige van deze evenementen hebben, is dat ze niet verschijnen op het tabblad Quests en dat ze verwarrend kunnen zijn als je vergeet wat je moet doen. Verder zijn ze best leuk en voldoende aangegeven op de kaart.

Toch is er nog veel meer te ontdekken op de kaart, wat je naar een aantal schitterende set-stukken zal leiden. Ik heb genoten van de hoeveelheid details die zijn besteed aan het creëren van deze uitgestrekte omgeving en het vervolgens opvullen met dingen om te doen. Maar bovenal denk ik dat het mijn favoriet is wanneer je door een grot wordt gestuurd, waarvoor je soms puzzels moet oplossen, waar je tunnels kunt verkennen die meestal naar nieuwe apparatuur of schatten leidden.

De game moedigt het vinden van complete sets uitrustingen aan om hun statistieken te verbeteren, en je kunt ook materialen gebruiken om dingen sterker te maken. Er zijn runes, die extra passieve effecten toevoegen, maar het is allemaal behoorlijk basisniveau en wordt niet al te ingewikkeld.

Spelers kunnen twee wapens uitrusten of mixen en matchen met een schild. Het is echter mogelijk om nog steeds te verdedigen met twee wapens in de hand. Vechten vereist een paar verschillende benaderingen om lichte en sterke aanvallen met een sterk uitputtend uithoudingsvermogen aan elkaar te koppelen. Uithoudingsvermogen wordt ook afgenomen door te ontwijken, maar spelers kunnen ook aanvallen counteren als ze op het juiste blokkeren. Door een vijand te counteren, kun je ze verdoven voor een speciale aanval, die soms nodig is om zwaardere baasgevechten te doorstaan ​​of een sterke tegenstander sneller uit te schakelen.

Assassin’s Creed Valhalla is een prachtige game, maar ik denk dat het ware potentieel ervan zal worden ontgrendeld door de nex-gen consoles en PC. De game duwt de PlayStation 4 grafisch naar het punt waarop glitches prominenter werden naarmate je meer speelt. Niets is ooit game-breaking of in je gezicht, maar er waren momenten van flikkering of objecten die niet verschenen. Toch ontdekte ik dat het opnieuw opstarten van de game veel van de problemen verholpen die ik tegenkwam.

Assassin's Creed Valhalla  sluit meesterlijk aan bij de serie en houdt je aan het scherm vastgelijmd terwijl je de climax bereikt. Hoe meer tijd je in het spel doorbrengt, hoe meer er te doen is, en elke gebeurtenis lijkt meesterlijk in het overkoepelende verhaal aan te sluiten. De banden met mythen en overlevering, samen met belangrijke momenten uit de geschiedenis, voeren spelers door een echt aangrijpend verhaal dat zich aanpast aan hoe ze het avontuur benaderen.
9

0 0