Home » Review: Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS5)

Review: Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS5)

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 is simpelweg het beste skateboardspel dat momenteel beschikbaar is.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 is in al een perfect spel. In onze originele recensie van de last-gen versie prees deze remaster van de klassieke games, die die nostalgie herovert, maar het geheel nieuw en fris doet aanvoelen op moderne consoles. Nu hebben die klassieke games weer een upgrade gekregen, waardoor ze naar de nieuwe generatie consoles worden geduwd en profiteren van de unieke functies van de PlayStation 5 om de klassieke ervaring nog verder te verbeteren. De originele inhoud van Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 blijft intact, en onze originele recensie staat ook nog steeds. Dit is een absoluut perfect spel. Deze recensie kijkt voornamelijk naar de volgende generatie PlayStation 5-verbeteringen en hoe deze deze skateboardervaring hebben veranderd.

De PlayStation 5-upgrade zorgt voor een veel minder opvallende verbetering dan veel andere games, althans visueel. De nieuwe beelden springen eruit in 4K, maar het is nauwelijks iets dat er zo anders uitziet dan de Xbox One-versie. Misschien een beetje scherper, een beetje gedetailleerder en gedefinieerd, maar ik was al onder de indruk van hoeveel het origineel had gedaan om de klassiekers te verbeteren. Dit is geen uitgebreide grafische revisie, en of je nu kiest voor de Performance-modus (120 fps met een resolutie van 1080p) of Fidelity-modus (60 fps met een resolutie van 4K), de game ziet er hoe dan ook geweldig uit, maar nauwelijks een merkbare verbetering voor de meeste mensen.

Hoe Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 voelt om op de PlayStation 5 te spelen, is heel anders, dankzij de DualSense-controller. Haptische feedback betekent dat je nog gedetailleerdere trillingen van het skateboard kunt voelen terwijl het voortrolt, en adaptieve triggers bieden een beetje meer weerstand als je verschillende trucs uithaalt, met name gebruikt met de verschillende stances voor grondtrucs en reverts. Het was wel even wennen aan de veranderingen in hoe dingen aanvoelen, maar toen ik dat eenmaal deed, viel ik meteen terug in die oude patronen van het uitvoeren van enorme combo’s. Je kunt de adaptieve triggers uitschakelen als je de voorkeur geeft aan het klassieke gevoel, maar ik ben gaan genieten van het extra gewicht en de feedback die ze in de meeste games bieden.

Door gebruik te maken van Sony’s 3D-audio-engine op de PlayStation 5, klinkt elk level meeslepender dan ooit tevoren, maar nogmaals, het is een kleine verandering en een die niet zal worden opgemerkt tenzij je een koptelefoon draagt ​​tijdens het spelen. En dan, bovendien, de rijdende soundtrack, neigt deze functie sowieso in te halen. Het is een opsommingsteken op de lijst met functies voor de next-gen upgrade, maar niet een die zoveel verschil maakt.

Spelers met een last-gen versie kunnen hun volledige progressie vooruit trekken, op voorwaarde dat ze de game ergens hebben geïnstalleerd en toegang hebben tot dat opslagbestand om het te uploaden via de laatste generatie-versie. Dit zou ook al je eerder verdiende trofeeën moeten ontgrendelen, hoewel er een probleem kan zijn waarbij dit in sommige gevallen niet gebeurt. Spelers die de digitale deluxe-editie hebben gekocht, krijgen ook een gratis upgrade van de volgende generatie.

Zoals met de meeste games die de next-gen PlayStation 5-behandeling krijgen, zijn de grootste verbetering hier echt de laadtijden. De snellere SSD houdt je aan het skaten, in plaats van te wachten tot de levels zijn geladen. Hoewel de laadtijden op Xbox One niet wat ik zou noemen flagrant waren, zijn ze merkbaar verminderd op de PlayStation 5, tot het punt waarop ik veel meer plezier had door gewoon op verschillende niveaus te skaten zonder lang te hoeven wachten tussen elk van hen helemaal.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 is nog steeds een perfecte game, en de kleine PlayStation 5-verbeteringen dienen alleen om het nog beter te maken, maar verwacht geen drastisch andere game of ervaring wanneer je naar de nieuwe console springt. De PlayStation 5-versie gaat gewoon door met het polijsten van iets dat al prachtig glom.

Het feit dat de Tony Hawk's Pro Skater-franchise verschillende generaties heeft doorstaan, getuigt van de zorg die Neversoft meer dan twintig jaar geleden in het originele spel heeft gestoken. Als je een ervaren skater bent of gewoon iemand die op zoek is naar een leuke skate-ervaring en toegang hebt tot een next-gen console, overweeg dan zeker om Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 te spelen.
9.5

0 0