Home » Review: The Elder Scrolls Online: Blackwood

Review: The Elder Scrolls Online: Blackwood

The Elder Scrolls Online: Blackwood biedt veel plezierige content.

The Elder Scrolls Online heeft door de jaren heen radicale transformaties ondergaan. Van zijn oorsprong als een rechttoe rechtaan World of Warcraft-kloon tot het vernieuwen van zijn aanbod als een gratis te spelen titel tot een premium-abonnement, ESO is een steunpilaar geworden in de MMORPG-scene.

De nieuwste uitbreiding, Blackwood, blijft rijke kennis toevoegen in zijn knipoog naar Elder Scrolls VI: Oblivion uit 2006. Als onderdeel van het ‘Gates of Oblivion’-evenement dat een jaar duurt, organiseert Blackwood de Dremora-invasie en openbare evenementen op meerdere levels die Oblivion Portals worden genoemd, die willekeurig spawnen door Blackwood. Deze portals zijn toegankelijk voor alle levels.

Tijdens deze evenementen zullen spelers langzaam de plannen van Mehrunes Dagon ontdekken door door de deadlands te vechten. Kerkers bestaan ​​uit negen eilanden. Als je er twee voltooit, ga je Havocrel’s Tower binnen om tegen de Dungeon Boss te vechten, en een optionele geheime baas als spelers alle benodigde bakens aansteken. Spelers zullen gedurende hun tijd in de deadlands onder verschillende omstandigheden zeven verschillende bazen ontmoeten en memen.

Net zoals Abysmal Geysers in Summerset, ploegen spelers zich door Oblivion Portal-uitdagingen terwijl ze een aantal goede beloningen ontvangen. Mythische item-leads zoals het ‘Warm Aymmetrical Ruby’-gedeelte voor het Mythic’ Death Dealers Fete’ zijn bijvoorbeeld te vinden in de laatste vergetelheidsportaalkist. De Oblivion-portalervaring is over het algemeen de moeite waard, waarbij je een geweldige loot ophaalt. Het proces wordt na verloop van tijd repetitief, maar dit is slechts het begin van een veel diepere verhaallijn. Sterker nog, er is zoveel meer te doen in ESO, aangezien de game vier zones heeft met daarin meerdere subzones.

Blackwood is de eerste keer is dat spelers hun startzone en verhaal kunnen kiezen. Voorheen was dit vergrendeld voor welke factie en race spelers kozen tijdens het maken van personages. Een ander belangrijk kenmerk van Blackwood zijn zijn metgezellen. Momenteel kunnen spelers samenwerken met Mirri Elendis en Bastian Hallix door hun speurtochten te voltooien. Mirri woont in het noorden van Doomvault Vulpinaz in het noorden van Blackwood. Bastian ligt in het zuidelijke deel van Blackwood, ten zuiden van Deepscorn Hollow. Nadat ze hun relevante missies hebben voltooid, kunnen spelers hun bijbehorende vriendschapsmeter opbouwen, waardoor deze metgezellen effectiever worden in de strijd en bonusmissies ontgrendelen. Hoewel het lastig kan zijn om die relatieopbouwende gesprekken te voeren, is het de moeite waard voor de stat-boosts, vooral voor de singleplayer-enthousiastelingen van ESO.

Het enige nadeel van metgezellen is dat ze geen vervanging zijn voor een echte speler, en dat is ook niet de bedoeling. Ze zijn handig voor looting en bieden een nieuw aanpassingsgebied waar spelers zich op kunnen concentreren, maar ze kunnen alleen worden opgeroepen tijdens normale gameplay, dus kerkers, PVP en solo-gebieden zijn uitgesloten. Zodra spelers hun missies hebben voltooid, moeten ze naar het tabblad Allies navigeren om de diensten van Mirri of Bastian opnieuw in te schakelen. Over het algemeen is het een goed uitgevoerde toevoeging en zorgt het voor een goede monteur met voldoende ruimte voor groei tijdens het Gates of Oblivion-evenement.

Er zijn meerdere proeven om te grinden in Blackwood, met de focus van de uitbreiding op Rockgrove. De daedrische cultus van Mehrunes Dagon heeft het gebied overgenomen en sluit mooi aan bij het algemene thema van Blackwood. Dit gerecht wordt alleen geserveerd, met vrienden of via ESO’s party matchmaking systeem. Zoals de meeste ervaringen in MMO’s, speelt Rockgrove het beste samen met andere mensen. Hoezeer ESO zich ook richt op singleplayers, het is nog steeds een multiplayer-ervaring en het is beter als je dat omarmt.

De proef met drie bazen vereist geduld en teamwork; het is altijd verstandig om deze proeven in te gaan, wetende dat een personage is opgebouwd en naar zijn voordelen speelt. Hoewel het een goede uitdaging is, is het niet onmogelijk, omdat spelers samenwerken en aanvalspatronen van tegenstanders leren voor een extra voordeel. De loot drops zijn de moeite waard, maar spelers moeten geen complete pantsersets verwachten. Mogelijke pantserstukken zijn afkomstig van de Saxhleel-kampioen, Bahsei’s Mania, Sul-Xan’s Torment en Stone-Talker’s Oath-sets.

Visueel is het vergelijkbaar met eerdere uitbreidingen. Blackwood heeft een hoge fantasiekunststijl die contrasteert met de hellelandschappen van de dood. Hoewel het ontwerp van de gebieden niet opvalt tegen gebieden zoals de trippy paddenstoelenlandschap van Morrowind, is het overleveringsvriendelijk met mooie texturen en een goede lay-out in het algemeen.

De originele soundtrack geeft de toon aan van Blackwoods benarde situatie zonder de algehele sfeer van de zone te overheersen. De voice-acting is solide.

Het systeem van de companion illustreert perfect hoe ESO afhankelijk is van zijn replay value. Teruggaan naar eerdere gebieden om wat overgebleven speurtochten af ​​te breken, is een goed, bijna nostalgisch gevoel. Blackwood is een belangrijke uitbreiding die wordt gebruikt als een schip om een ​​groter verhaal te lanceren. Het is de moeite waard om alleen al vanwege de kwaliteit van leven verbeteringen te krijgen, maar door de toegevoegde openbare evenementen en paden zullen fans van het spel waarschijnlijk meer verlangen.

Blackwood is een briljante terugkeer naar Oblivion, maar het voelt als een startpunt voor een groter verhaal. Spelers die Blackwood binnengaan en een volwaardige uitbreidingservaring verwachten, zullen enigszins teleurgesteld zijn. Toch is de inhoud zelf een goed uitgevoerde klus, die alle vakjes aanvinkt om spelers bezig te houden, maar nieuwe functies zoals de metgezellen van Blackwood werken het beste bij het opnieuw bezoeken van oudere zones.
7.5

0 0