Home » Review: FIFA 22

Review: FIFA 22

FIFA 22 is de beste FIFA-game in jaren.

Met elk nieuw jaar komt een nieuwe FIFA. Soms zijn er grote veranderingen die een revolutie teweegbrengen in de ervaring. Andere keren krijg je een soortgelijk spel als het voorgaande jaar onder het mom van een nieuw nummer. Vorig jaar voelde FIFA 21 aan als een kopie van het jaar ervoor. Het werd uitgebracht voorafgaand aan de lancering van de next-gen console, niet helemaal zeker wat het probeerde te zijn. Sindsdien is er een heel jaar verstreken en het team van EA heeft tijd gehad om uit te zoeken hoe nieuwe technologie hun iconische voetbalfranchise ten goede kan verbeteren. FIFA 22 is een monumentale verbetering. Bepaalde modi lijken erg op elkaar, maar de gameplay is drastisch veranderd. Hierdoor voelt de game van dit jaar precies als een echte voetbalwedstrijd.

Het lijkt uitzonderlijk, maar FIFA 22 is het meest realistisch tot nu toe. In FIFA 21 maakte je kennis met AI-trends. Als je een doelpunt achterstand hebt, was het een gegeven dat als je vanuit een bepaalde positie zou toeslaan, je zou scoren. Omdat Hypermotion de grote onthulling van EA Sports was, zou FIFA 22 gebruik gaan maken van echt voetbal. Er zijn miljoenen spelersbewegingen voor nodig en ze worden in het spel gepompt. Al na een paar wedstrijden waren al deze grote veranderingen in de gameplay merkbaar. Het is een verademing in alle eerlijkheid. Er zijn tal van verbeteringen aan elk aspect van het spel waardoor het aanvoelt als een echte voetbalwedstrijd.

Dribbelen en het controleren van de bal is veel strakker, met meer opties voor hoe je runs maakt. Met de echte balfysica kun je de bal nauwkeuriger besturen. Bij het ontvangen van een pas voelt het veranderen in een open ruimte natuurlijk. Super knock-ons kunnen je de kans geven om de bal voor je te spelen en voorbij een verdediger te komen, vooral als de speler die je bestuurt een behoorlijk tempostatistiek heeft. Explosieve sprints kunnen je ook met grote snelheid vooruit sturen, waardoor vleugelspelers naar het strafschopgebied kunnen rennen en een voorzet kunnen plaatsen. Ondersteuning krijgen van spelers in de buurt of ze laten rennen is dit jaar ook een handige functie.

Door op L1/LB te drukken, wordt een speler in de buurt gewaarschuwd dat je wilt dat hij vooruit gaat. Door kort daarna op de rechter analoge stick in een bepaalde richting te drukken verschijnt er een blauwe lijn, en de speler laat die rennen. Om spelers dichtbij te krijgen voor een korte pass, kun je op R1/RB drukken om ze binnen te halen voor ondersteuning. Kansen creëren en passen is een droom, die zoveel kansen biedt om unieke acties te maken bij het doorbreken. Als je de rechter joystick gebruikt als een hoge pass binnenkomt, wordt een vaardigheid geactiveerd die je marker kan misleiden, waardoor je kunt pronken vanaf het moment dat een bal je voeten raakt in plaats van wanneer je al in balbezit bent.

Off-the-ball maakt het wisselen van iconen het tackelen efficiënter. Door de rechter joystick naar beneden te drukken, verschijnen er vier pictogrammen boven de vier spelers die het dichtst bij de bal staan. Door op de prompt te drukken boven de speler die je wilt besturen, schakel je er meteen naar over. Een van de meest frustrerende dingen van FIFA was dat je niet naar de juiste speler overschakelde en de bal van een aanvaller misliep. Nu kan dit in een oogwenk worden gedaan, wat een veel betere controle geeft bij het verdedigen.

De natuurlijke stroom van wedstrijden is langzamer dan vorig jaar. Dit maakt wedstrijden realistischer en zal hopelijk voorkomen dat online tegenstanders de bal op het veld spelen en op dezelfde formuleachtige manier scoren. Tegen AI betekent dit dat je meer controle hebt over hoe je aanvalt, maar ook wanneer je uitwerkt hoe je moet verdedigen. Tegenstander AI kan soms veel te perfect zijn.

Er zijn nog zoveel meer verbeteringen aan het prachtige spel. Keepers zijn agressiever. Niet alleen dat, ze maken een aantal ongelooflijke reddingen en reageren realistischer, afhankelijk van welk schot je maakt. Luchtgevechten zijn brutaal, maar zien er ook prachtig uit. Heel vaak stegen mijn spelers boven de tegenstander uit en kwamen ze boven hun schouders om een ​​belangrijke kopbal te maken, waarbij ze op de grond vielen nadat ze de bal met succes hadden gekregen. Voordat ze overschakelen naar een AI-gestuurde speler, komen ze in positie voor een luchtuitdaging, waardoor deze momenten een belangrijk onderdeel van het spel worden.

Lange ballen voelen minder hoog aan en vloeien veel beter met snelheid en nauwkeurigheid. Schoten hebben meer bereik en realisme, waardoor een betere precisie van de speler nodig is om de bal achter in het net te krijgen. Spelers vertragen voor een schot in een poging om de bal te controleren. Verdedigers houden vast aan de oppositie, maar kunnen nog steeds worden losgemaakt van het gebruik van de juiste aanpak. Er is iets nieuws in elk facet van de gameplay, waardoor FIFA 22 zo geweldig is om te spelen. Met zoveel verbeteringen op het veld heeft EA de hoofdmodi niet drastisch veranderd. Er zijn echter genoeg subtiele veranderingen die de algehele look en feel van veel van de modi verbeteren.

Manager Career is praktisch hetzelfde, en zelfs nadat je clubcreatie hebt uitgeprobeerd, speelt de seizoensreis zoals die van vorig jaar. Er zijn nieuwe animaties in de transferonderhandelingen en in de nieuwssectie, maar verder lijkt het allemaal identiek. Als je graag een team helemaal opnieuw wilt opbouwen, kun je alles aanpassen, van hoe je teamlogo eruitziet tot de stijl van gras op je thuisveld. Hoewel er zoveel opties zijn in hoe je team en stadion eruitzien, kunnen spelersnamen en uiterlijk niet worden gewijzigd.

In Player Career zijn er enkele kleine veranderingen die het hele seizoen door elkaar heen lopen. Je kunt als vervanger worden aangetrokken, waarbij managers je doelen geven die lijken op wat werd gezien in het eerste hoofdstuk van Alex Hunter’s reis uit FIFA 17. Wat de voortgang van spelers betreft, zijn er nu extraatjes toegevoegd, waardoor je er maximaal drie kunt toevoegen uit een brede selectie. Dit wordt ook overgebracht naar Pro Clubs, waar je een nauwkeuriger type speler kunt bouwen, afhankelijk van hoe je wilt spelen. Pro Clubs geven ook XP, wat directer is voor hoe je een level omhoog gaat. Afhankelijk van hoe je presteert in alle delen van het park, ga je een level omhoog en bouw je je speler op op basis van succesvolle passes, tackles en schoten.

FIFA Ultimate Team heeft een paar nieuwe veranderingen ondergaan, maar niets dat de boot teveel zal doen schommelen. Elite Leagues bieden een opstapje na Division 1 en coöp is gemakkelijker te bereiken dankzij een gestroomlijnd drop-in-systeem. Als je nog steeds van Volta houdt, zijn er meer aanpassingsopties en een nieuw feest voor twee spelers waarmee vrienden samen kunnen pronken. Je kunt ook deelnemen aan online minigames via Volta, waardoor je net dat beetje extra krijgt. Ten slotte wordt je beloond voor consistente vaardigheden in de vorm van een vaardigheidsvermenigvuldiger tijdens het spelen, maar als je Volta niet echt speelt, is er hier niets dat je interesse in de modus opnieuw doet opleven.

FIFA 22 voelt als zo'n betere game. Er zijn talloze verbeteringen aan de gameplay, evenals AI aan beide kanten van het veld. Animaties zijn drastisch verbeterd en op PS5 zijn ze ongelooflijk. Een meer gedetailleerd overzicht van statistieken geeft je een overweldigende hoeveelheid statistieken, perfect voor nerds zoals ik die geven om al die kleine stukjes informatie die laten zien hoe je team heeft gepresteerd. Er zijn misschien niet veel veranderingen in Career, maar met zo'n goede gameplay was dat geen probleem. Pro Clubs heeft een aantal leuke toevoegingen, vooral in de voortgang van spelers, en FUT is net zo sterk als altijd. De volgende generatie FIFA is er, en het is fantastisch.
8.5

0 0