Home » Review: MotoGP 23

Review: MotoGP 23

MotoGP 23, ontwikkeld door Milestone, is de nieuwste toevoeging aan de wereld van motorsportgames.

Het spel streeft naar een balans tussen simulatie-authenticiteit en het verwelkomen van nieuwe spelers, wat vooral belangrijk is gezien de groeiende populariteit van motorsport.

Als nieuwkomer in de MotoGP-serie was ik aangenaam verrast door de unieke ervaring die MotoGP-games bieden in vergelijking met andere racegames die ik heb gespeeld. Hoewel ik geniet van arcaderacers, EA Sports F1-games en simulatieracers, realiseerde ik me al snel dat MotoGP-games een geheel eigen dynamiek hebben.

Bij het opstarten van MotoGP 23 worden spelers begroet met een moeilijkheidsmenu waarin ze hun ervaringsniveau kunnen kiezen. De Rookie-modus past geleidelijk de “Neural Assists” aan, die fungeren als trainingswielen voor verschillende aspecten van de motorfiets, zoals sturen, remmen en gashendelbediening. Dit ondersteuningssysteem maakt het vrijwel onmogelijk om de controle te verliezen wanneer je speelt op de gemakkelijkste instellingen, wat vooral handig is bij het wennen aan racen op twee wielen.

MotoGP 23 introduceert ook de MotoGP Academy, een modus vergelijkbaar met de tutorials in Gran Turismo 7. Hier worden spelers geconfronteerd met verschillende scenario’s om hen te helpen verschillende aspecten van hun motorfiets onder de knie te krijgen. Van het voltooien van getimede rondes tot het omgaan met straffen, de MotoGP Academy leert spelers niet alleen hoe ze hun motorfiets moeten berijden, maar ook hoe een MotoGP-weekend verloopt. Als nieuwkomer in deze wereld vond ik deze modus een uitgebreide en nuttige introductie.

Zoals verwacht van een officieel gelicentieerde racesimulator, bevat MotoGP 23 alle officiële circuits en coureurs van het MotoGP-seizoen van 2023. Het spel voelt als een compleet en uitgebreid pakket waar elke fan van de sport blij mee zal zijn.

De carrièremodus is de belangrijkste attractie voor liefhebbers van singleplayer. Je begint in de laatste stadia van Moto3 en je prestaties in deze races bepalen of je direct doorgaat naar MotoGP of in Moto2 blijft. De AI-tegenstanders zijn goed geïmplementeerd en hun gedrag wordt beïnvloed door de acties van de speler op de baan. Het is fascinerend om je een weg te banen door virtuele kampioenschappen, hoewel de personagemodellen er soms wat vreemd uitzien.

Vertrouwde modi zoals het instellen van aangepaste Grand Prix-races en multiplayer-lobbies zijn ook aanwezig, en de terugkeer van couch co-op, waarbij twee spelers op hetzelfde scherm kunnen spelen, is een zeer gewaardeerde functie in een tijdperk waarin couch co-op langzaam verdwijnt.

Hoewel MotoGP 23 ook beschikbaar is op oudere spelconsoles, komt het echt tot zijn recht op de PS5. De toevoeging van dynamisch weer verbetert de race-ervaring, waarbij de baancondities tijdens een race veranderen. Het is visueel prachtig om te zien hoe natte plekken op de baan verschijnen, en de haptische feedback van de PS5 DualSense-controller draagt bij aan de onderdompeling. Het biedt subtiele feedback, waardoor spelers beter controle kunnen houden over hun motorfiets, vooral in gladde omstandigheden.

Een aspect van MotoGP 23 dat me enorm heeft onder de indruk, is de uitgebreide livery- en personage-editor. Spelers hebben de vrijheid om hun motorfiets, racetenue en zelfs startnummer volledig aan te passen naar hun wensen. Met een uitgebreide bibliotheek van vormen en symbolen en gebruiksvriendelijke bedieningselementen kunnen fanatieke fans urenlang bezig zijn met het perfectioneren van hun gepersonaliseerde look. Het is vergelijkbaar met het creëren van personages in een RPG, maar dit keer voor motorfietsen.

Ondanks de inspanningen van de ontwikkelaar om MotoGP 23 toegankelijker te maken voor nieuwkomers door verbeterde ondersteuningssystemen, schiet het tekort in echte gebruiksvriendelijkheid voor beginners. De Rookie-moeilijkheidsgraad houdt de motorfiets op de baan, maar geeft de speler ook het gevoel dat ze bijna geen controle hebben. Hoewel het mogelijk is om de moeilijkheidsgraden handmatig aan te passen voor elk onderdeel van de motorfiets, bleek het lastig om de juiste balans te vinden tussen te gemakkelijke en te moeilijke controle. Er zou een extra moeilijkheidsschuifregelaar moeten zijn tussen Rookie en Classic.

Bovendien slaagt MotoGP 23 er niet in om de nuances van het rijden op een motorfiets in vergelijking met een auto goed te introduceren. Ik kwam er pas achter dat er een optie was om de achterrem te gebruiken toen ik online een handleiding opzocht. Hoewel de MotoGP Academy spelers de mogelijkheid biedt om te wennen aan het rijden op een motorfiets, ontbreken nuttige tooltips om de aanpassingsperiode te vergemakkelijken.

Al met al zal MotoGP 23 waarschijnlijk een verdeeld spel zijn. Fans van MotoGP en motorracesimulators zullen de game waarderen en ervan genieten. Nieuwkomers in de serie zullen echter waarschijnlijk nog steeds moeite hebben, ondanks de inspanningen van Milestone om het spel toegankelijker te maken.

Al met al is MotoGP 23 een solide motorracegame die de verwachtingen van liefhebbers van de sport waarschijnlijk zal waarmaken. Het biedt een competente racesimulatie-ervaring met alle officiële circuits en coureurs van het MotoGP-seizoen, waardoor het aantrekkelijk is voor fervente fans. Helaas laat het spel beginners in de kou staan door het ontbreken van gebruiksvriendelijke tutorials, waardoor casual fans waarschijnlijk elders op zoek moeten gaan naar vermaak. Als je op zoek bent naar een uitdagende racesimulatie en al bekend bent met de complexiteit van het motorracen, dan is MotoGP 23 zeker de moeite waard.
8

0 0