Home » Review: Red Dead Redemption

Review: Red Dead Redemption

De eerste Red Dead Redemption is en blijft altijd een geliefde klassieker van Rockstar, dankzij het meeslepende verhaal, gedenkwaardige personages en een uitgestrekte open wereld.

Deze parel van 13 jaar oud is eindelijk gearriveerd op de PlayStation 4 en Nintendo Switch met een poort die zowel trouwe fans als nieuwkomers de Wild West-avontuur op een nieuwe manier laat beleven. Hoewel de essentie van het oorspronkelijke avontuur behouden blijft en het spel prima speelbaar is op de PS4, biedt deze poort niets wezenlijks aan fans die het origineel hebben gespeeld.

Dus wat zit er precies in deze onverwachte moderne consolepoort van Red Dead Redemption? Het bevat het grootste deel van de eerder uitgebrachte downloadbare inhoud, waaronder extra taalondersteuning, extra outfits en natuurlijk de Undead Nightmare DLC. Helaas heeft Rockstar besloten om de multiplayer- en online inhoud van de oorspronkelijke ervaring niet toe te voegen. Je krijgt in feite een gebundelde singleplayer-versie van het oorspronkelijke spel voor een stevige prijs van €50. Ja, je hebt het goed gehoord: vijftig dollar.

Voor degenen die niet bekend zijn met het spel, plaatst Red Dead Redemption je in de schoenen van John Marston, een voormalige outlaw die op zoek is naar verlossing. Je begint aan een zoektocht om je familie te redden van overheidsfunctionarissen en wordt gedwongen je voormalige bendeleden en vrienden te verraden om dit te bereiken. Het schrijven, stemacteerwerk en de ontwikkeling van personages creëren een emotionele band die weinig andere spellen kunnen evenaren, behalve misschien het vervolg. Red Dead Redemption 2 is een van mijn favoriete spellen aller tijden. De genuanceerde morele dilemma’s waarmee je wordt geconfronteerd en de complexe personages die je tegenkomt, bepalen de loop van het verhaal, waardoor elke beslissing invloedrijk en oprecht aanvoelt.

De gameplay is wat je zou verwachten van een Grand Theft Auto-spel, maar dan met revolvers in plaats van aanvalsgeweren en paarden in plaats van sportauto’s. De open wereld van het Wilde Westen van Amerika is van jou, vrij om te verkennen met tal van personages om te ontmoeten, geld te verliezen tijdens het gokken en outlaws aan te pakken via premiejachten. Er zijn genoeg zijactiviteiten te doen wanneer je niet bezig bent met het volgen van het verhaal of problemen hebt met de politie, en het spel dompelt je uitstekend onder in zijn wereld.

Ik heb de PlayStation 4-versie van deze poort gespeeld op de PS5 via backwards compatibility, aangezien er geen native PS5-versie is, en er zijn enkele verbeteringen die het vermelden waard zijn. Allereerst is er merkbaar betere visuele helderheid en native resolutie in vergelijking met de oorspronkelijke release op de PS3 en Xbox 360. Rockstar heeft ook enkele geweldige toegankelijkheidsfuncties toegevoegd, zoals het in- en uitschakelen van ondertitels en de grootte van hulpteksten in het spel. De laadtijden zijn behoorlijk snel en je hoeft geen verbinding te maken met internet om het spel te starten (hoewel het spel op de Switch vreemd genoeg even kan vastlopen bij het opstarten met een trage internetverbinding). Ten slotte, ook al is het een kleine verandering, biedt deze poort verbeterde anti-aliasing, zodat de verouderde kartelige randen van oudere spellen er wat gladder uitzien.

Het spel draait helaas op een vastgestelde 30 frames per seconde op de PS5, maar eerlijk gezegd valt het wel mee en wen je eraan. Houd er rekening mee dat Red Dead Redemption 2 ook op 30 fps draait op de PS5. De gebruikersinterface daarentegen rendert zelfs niet in 1080p, aangezien deze vastzit op 720p, wat behoorlijk ontmoedigend en teleurstellend is. Al met al, hoewel het spel er beter uitziet en presteert dan ooit, 13 jaar geleden, tonen de verouderde animaties van de oorspronkelijke release zijn ouderdom aan, en Rockstar had meer moeite kunnen doen voor deze poort.

De Switch-versie biedt in wezen dezelfde ervaring als op de PS4 en 5, minus de Anti-Aliasing. Als je ze naast elkaar plaatst, zien ze er bijna identiek uit, waarbij de PS5 natuurlijk wint qua resolutie. Het ziet er scherp en schoon uit in zowel de docked- als de draagbare modus, waarbij de draagbare modus een grote trekpleister is voor deze versie. De besturing is ook hetzelfde, met alleen de A-knop die wordt gebruikt om in menu’s te bevestigen.

Voor fans van het oorspronkelijke spel brengt de poort ongetwijfeld een golf van nostalgie terug. Het herbeleven van iconische momenten, deelnemen aan intense vuurgevechten en omgaan met kleurrijke personages is net zo boeiend als op de PlayStation 3. De gameplay-mechanismen houden nog steeds opmerkelijk goed stand en bieden een bevredigende mix van verkenning, gevechten en verhaal. Het kenmerkende Dead Eye-mechanisme, dat de tijd vertraagt om je vrij te laten richten, voelt nog steeds extreem soepel en vloeiend aan, waardoor je de overhand kunt krijgen in intense vuurgevechten.
8

0 0