Home » Review: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Review: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Met de nieuwe update en de Phantom Liberty-uitbreiding is Cyperpunk 2077 op zijn hoogtepunt.

Sinds de teleurstellende lancering in 2020 heeft ontwikkelaar CD Projekt Red voortdurend gewerkt aan het verbeteren van Cyberpunk 2077 om het meer in lijn te brengen met de oorspronkelijke visie. De gratis uitbreiding, Phantom Liberty, gekoppeld aan Update 2.0, is de grootste verbetering tot nu toe. Deze nieuwe toevoeging verruilt de high-octane huurlingen-vibes van Cyberpunk 2077 voor een meer ingetogen spionagethriller, wat een welkome afwisseling is.

Met een uitstekend uitgevoerde cast van personages, hoewel sommigen onderbenut blijven, biedt Phantom Liberty een schat aan nieuwe manieren om Night City te ervaren. Enkele verrassende wendingen, zowel in het verhaal als in de gameplay, maken dat Phantom Liberty binnen het brede scala aan verhalen in Cyberpunk 2077 uniek aanvoelt.

Het nieuwe einde van V’s reis, toegevoegd door Phantom Liberty, steelt de show. Het vat de essentie van het cyberpunk sciencefictiongenre samen in een emotioneel geladen boodschap over wat het betekent om te bestaan in deze dystopie.

De plot van Phantom Liberty begint wanneer president Rosalind Myers van de New United States of America neerstort in Night City’s Dogtown. V wordt door netrunner Songbird benaderd om haar te redden, maar dat zal geen gemakkelijke taak zijn. Dogtown wordt gecontroleerd door Kurt Hansen, een voormalige kolonel van de NUSA, en zijn privéleger. Myers vraagt om de hulp van Solomon Reed, een voormalige NUSA-spion gespeeld door Idris Elba. Door hun geschiedenis en connecties met Hansen ontvouwt zich al snel een complex spionnennetwerk.

Dit netwerk brengt de verwachte wendingen, verrassingen en onverwachte gebeurtenissen die passen bij een spionagethriller. Hoewel ik zelden volledig werd verrast, genoot ik toch van het volgen van de verschillende paden. Het plezier zat hem echter niet alleen in de gebeurtenissen, maar vooral in hoe ze de gameplay van Cyberpunk 2077 transformeerden. Phantom Liberty legt geen specifieke speelstijl op, maar moedigt sterk stealth aan en biedt verschillende nieuwe wapens en mechanismen om dit te ondersteunen.

Het was geweldig om voornamelijk te vertrouwen op een gedempt pistool om in en uit dekking te manoeuvreren en uit het zicht van vijanden te blijven. Ook het heimelijk ondervragen van doelwitten om vervolgens met speciale maskeringstechnologie in hen te veranderen was een hoogtepunt. Phantom Liberty komt het best tot zijn recht wanneer het het spionelement volledig omarmt.

Het spionnage-aspect leent zich ook goed voor de role-playing in Phantom Liberty. De weinige schietpartijen die voorkomen zijn memorabel, maar ik herinner me vooral de tijd die ik besteedde aan het analyseren van de persoonlijkheid van een doelwit, het begeleiden van Reed door een vijandelijke schuilplaats door de lens van een sluipschutter, en het infiltreren in een luchthaven.

De nieuwe opdrachten en banen van Phantom Liberty, of het nu gaat om het veiligstellen van waardevolle buit, het afleveren van een auto of het omgaan met excentrieke bewoners van Night City, waren stuk voor stuk genieten geblazen. Dogtown, een mix van goedkope luxe en verticale sloppen, voegt een nieuw en welkom decor toe aan het spel.

Een paar momenten van kunstmatige vertraging, zoals het wachten op een telefoontje van Reed, vertraagden soms het tempo van Phantom Liberty, maar gaven me ook de kans om meer van de zijdelingse aanbiedingen van de uitbreiding te verkennen. Tegen de tijd dat de aftiteling rolde, voelde het alsof ik zojuist een nieuwe 007- of Mission: Impossible-film met V had beleefd.

Het hoogtepunt van mijn tijd met Phantom Liberty was het nieuwe uitgebreide einde aan V’s verhaal in Cyberpunk 2077. Het stuurde het verhaal in een richting die ik niet had verwacht, maar wat me te wachten stond was de moeite waard en voegde een uitstekende verhalende punch toe aan het verhaal van deze uitbreiding en het basisspel. Het nieuwe einde is reflectief, oprecht en hartverscheurend, en een uitstekende belichaming van waarom het cyberpunkgenre überhaupt bestaat.

Phantom Liberty is een prachtige aanvulling op Cyberpunk 2077, met nog eens 20 uur geweldig avontuur in Night City. Gekoppeld aan Update 2.0 is het een cumulatie van drie jaar hard werken. CDPR heeft eindelijk voldaan aan de belofte van deze futuristische, dystopische RPG. Hoewel Phantom Liberty niet boven de rest van het Cyberpunk-pakket uitsteekt, past het naadloos in het geheel, als een premium stuk cyberware waar je op hebt gewacht om op voorraad te zijn.

Phantom Liberty is een verfrissende uitbreiding voor Cyberpunk 2077. Met een boeiend spionageverhaal, uitdagende gameplay en een uitstekende cast van personages, brengt het een nieuwe dimensie naar Night City. De toevoeging van het nieuwe einde van V's verhaal voegt een emotionele diepte toe aan het geheel. De uitbreiding vormt een waardevolle aanvulling op de game.
9

0 0