Home » Review: Stellar Blade

Review: Stellar Blade

Stellar Blade is een geweldige actiegame die elementen leent van andere succesvolle games.

Stellar Blade, de nieuwste exclusieve PS5-game van ontwikkelaar SHIFT UP Corporation, voelt bijna als een erfenis. In een genre dat buiten Bayonetta 3 en Devil May Cry 5 de laatste tijd wat stil heeft gestaan, brengt Stellar Blade een verfrissende, visueel verbluffende ervaring. Hoewel het elementen lijkt te lenen uit Dark Souls, is het geen typische Soulslike.

In essentie is Stellar Blade een personage-actiegame. Spelers besturen een vooraf gedefinieerd personage in een wereld verdeeld over meerdere gebieden, afgewisseld met baasgevechten en zijmissies. Het kampvuursysteem doet denken aan Soulslike-games, maar is minder vergevingsgezind. SHIFT UP heeft gezorgd voor een rijk gevulde game met veel mechanica en content.

Zelfs in de demo valt op hoeveel inhoud Stellar Blade biedt. De campagne voert je door diverse vaste missies en opent dan grotere, open gebieden vol interessante plaatsen, nevenactiviteiten, NPC’s, geheimen en uitrustingskisten. Als Eve, de laatste overlevende van de 5th Airborne Squad, is het jouw taak om de beschaving te beschermen tegen de Naytiba, een gemuteerd buitenaards ras dat de aarde heeft geteisterd. Dit betekent het doorzoeken van de resten van de oude wereld, verzamelen van informatie en elimineren van vijanden.

Het verhaal van Stellar Blade biedt een unieke mix van oprechte onzin, vergelijkbaar met Devil May Cry, en een kunstontwerp geïnspireerd door Hideo Kojima en Akihiko Yoshida. De cast bestaat uit bizarre cyborgs en aantrekkelijke mensen in Japanse ‘straatsamoerai’-outfits. Eve krijgt hulp van Adam, een drone- en scheepspiloot, en Lily, een Airborne Squad-monteur.

Na het verlies van haar team tijdens een mislukte missie, neemt Eve het op zich om de gevaarlijke ouderling Naytiba te vernietigen en de stad Xion te verdedigen. Haar morele code dwingt haar om mensen in nood te helpen, wat leidt tot vele opdrachten en verzoeken.

Het RPG-element van Stellar Blade is goed uitgewerkt, met tal van minigames en zijmissies die afleiden van de hoofdmissies. Eve kan tijd doorbrengen in Supply Camps om vaardigheden te verbeteren en voorraden aan te vullen. Grotere kampen bieden mogelijkheden om nieuwe outfits en uitrusting te maken en snel te reizen via telefooncellen, een knipoog naar The Matrix.

Visueel zijn sommige gebieden adembenemend, hoewel veel tijd wordt doorgebracht in woestijnen en ondergrondse faciliteiten. Verkenning wordt beloond met geheimen, uitrusting en upgrades. Veel van de outfits van Eve zijn pure fanservice, variërend van tactische bodysuits tot uitdagende kostuums, maar zijn puur cosmetisch.

De echte diepgang ligt in de vele upgrades en aanpassingen die de vaardigheden van Eve beïnvloeden. Verschillende Exospines en uitrustingen kunnen worden uitgerust voor specifieke verbeteringen. Eve heeft een breed scala aan vaardigheden en combo’s, met meerdere versies van perfecte parries en ontwijkingen. Halverwege het spel ontgrendel je nog meer speciale aanvallen en een “Rage of the Gods”-modus.

Stellar Blade is een game die indruk maakt met zijn visuele pracht en snelle, gestroomlijnde gevechten. De groteske vijandelijke ontwerpen en de spannende actie blijven boeien. Hoewel het verhaal en stemwerk geen prijzen zullen winnen, dragen ze bij aan een samenhangend geheel met veel smaakvolle details. De gamne kan soms overbelast kan aanvoelen, maar het meeste wat het probeert te doen, doet het met vertrouwen en verve. Voor fans van actie-avonturen zoals Bayonetta en Devil May Cry biedt deze game veel om van te genieten. Stellar Blade is een elegant en spannend avontuur dat spelers urenlang zal vermaken met zijn rijke content en uitdagende gameplay.
9

0 0