Home » Review: Back 4 Blood

Review: Back 4 Blood

Back 4 Blood is een leuke spirituele opvolger van de Left 4 Dead-franchise.

Vier overlevenden schieten door een coöpcampagne die is opgesplitst in verschillende acts, waarbij safe rooms als checkpoints fungeren. De meeste Ridden (de keuze van het kleurrijke pseudoniem voor het z-woord in deze game) zijn je basisvoer, maar als ze in grotere aantallen verschijnen, kan het wat hariger worden. Naast deze oefendoelen heb je echter Special Ridden om het jou en je squadron veel moeilijker te maken; wezens zoals de Tallboy, Reeker, Crusher en de angstaanjagende, enorme Ogre – en vele, vele anderen om dingen door elkaar te halen.

Als je Left 4 Dead hebt gespeeld, heb je Back 4 Blood gespeeld, en dat is geen slechte zaak, want de Valve-klassieker (en het vervolg natuurlijk) is niet voor niets geliefd. Gunplay is hier pittig en bevredigend, met vlezige geluidseffecten en absoluut spectaculaire gore. Het leveldesign is ook sterk, maar het zijn de ontmoetingen met hordes zombies die het spel maken tot wat het is en hoewel we ons vaak overweldigd voelden, hadden we nooit het gevoel dat Back 4 Blood ons onmogelijke kansen bood.

Het is allemaal heel vertrouwd, maar op een manier die eerder knus en geruststellend aanvoelt, in plaats van afgeleid en hetzelfde. Het gaat ogenschijnlijk om van A naar B te komen, waarbij A een veilige ruimte is en B een andere veilige ruimte. Elk scenario heeft meerdere hoofdstukken, met een verscheidenheid aan goed gemaakte breed-lineaire kaarten die overvloedige set-stukken, geheimen en – belangrijker nog – een schijnbaar (en eigenlijk ) oneindige stroom van Ridden bieden om in vlezige brokken te schieten.

Replay value is de naam van het spel hier, en het krijgt focus via het Director-systeem dat ervoor zorgt – zo zegt de marketing – dat geen twee sessies ooit identiek zullen zijn. Deze regisseur zal – door middel van gezichtsloze, stemloze AI – corruptiekaarten spelen die de regels van elke missie veranderen, en een andere wordt uitgevoerd met elk nieuw gebied dat je bereikt. Deze kaarten hebben verschillende effecten, zoals het verhogen van het aantal bereden typen of ze simpelweg dodelijker maken. Je krijgt ook kaarten die je zichtbaarheid beïnvloeden, met een dikke, bleke mist die de grond bedekt. Het is echter niet allemaal slecht – sommige uitdagingen bieden een risico/beloningssysteem, zoals het vervoeren van objecten van het begin tot het einde, waardoor waardevolle inventarisruimte in beslag wordt genomen. Het is echter de moeite waard om beloond te worden met meer koper.

Geen paniek, we hebben het hier niet over microtransacties: tijdens elke fase vind je overal kleine caches van Copper, en je wordt er ook mee beloond voor bekwaam spel. Het wordt gebruikt in de veilige kamers tussen de niveaus om wapens, items en speciale voordelen voor jou en je team te kopen. Dat wil niet zeggen dat je het per se nodig hebt ; vuurwapens en slagwapens zijn alomtegenwoordig (zoals je zou verwachten van een zombie-apocalyps), maar het voelt goed om voor je ijver beloond te worden met bijvoorbeeld een krachtiger jachtgeweer. Maar koper is niet het enige verzamelobject, wat ons bij de rest van het kaartsysteem brengt.

Je moet Supply Points verdienen om kaarten voor je eigen kaartspel te ontgrendelen; een reeks toerustbare en baanbrekende verbeteringen en voordelen die de echte vlees-en-aardappelen vormen van de lovenswaardige aanpassing van Back 4 Blood. Hiermee kun je je speelstijl aanpassen aan je kaartspel, door gekochte kaarten (evenals die in de missies zelf) binnen te halen om de munitiecapaciteit, genezingssnelheid en allerlei verschillende aanpassingen aan het spel te verbeteren. Dit is naast alle voordelen die je krijgt van de door jou gekozen overlevende, in wezen een op klassen gebaseerd formaat waarin je een bepaald personage misschien nuttiger vindt dan een ander in specifieke kaarten of scenario’s.

Dit alles zou natuurlijk waardeloos zijn zonder sterke online prestaties. Gelukkig hadden we absoluut geen problemen om een ​​sessie op gang te krijgen met vrienden of met randoms; de quickplay-opties leverden altijd op en het opzetten van een campagne – zelfs laat in de game – zag ons nooit lang wachten.

We zouden willen dat we je konden vertellen dat het in singleplayer even goed was, maar dat is het niet. Je kunt geen voorraadpunten verdienen door alleen te spelen; een bizarre keuze, aangezien er echt geen enkele goede reden is voor deze beperking. Dat gezegd hebbende, is het onwaarschijnlijk dat solo iemands belangrijkste focus zal zijn – vooral omdat de bots die een (zeldzaam) onvolledig team zullen vullen zo slap zijn als het gaat om het nieuw leven inblazen van een arbeidsongeschikte speler. Blijf bij randoms of je vrienden, zeggen we; Back 4 Blood schittert met vrienden en je zult een absolute rel hebben, ongeacht je wederzijdse vaardigheidsniveau. We zouden echter willen dat het gesplitste scherm van Left 4 Dead 2 een terugkeer zou maken.

Daarover gesproken, de PvP in Left 4 Dead 2 was erg populair, maar de implementatie van Back 4 Blood van een vergelijkbare modus — genaamd Swarm — voelt bijna beledigend barebones. Spelers nemen de controle over zowel overlevenden als een leger van Ridden, maar het heeft niets van de nuance of tactische reikwijdte van de geliefde versus-modus van Left 4 Dead; het voelt bijna als een bijzaak, en een die absoluut moet worden aangepakt in toekomstige updates en/of patches.

Het is in ieder geval een grafische traktatie, draaiend met de gladde 60 frames per seconde die je van de PlayStation 5 zou verwachten, met levendige kleuren en verlichting waarvan we denken (en fluisteren) die de Xbox Series X’s iets meer vervaagd overtreft look – hoewel beide met dezelfde 4K-resolutie werken. Omdat het cross-gen is, zijn we er zeker van dat het er in theorie beter uit zou kunnen zien, maar je zult nauwelijks tijd hebben om te klagen over de esthetiek als je schouderdiep in de bereden ingewanden zit.

Na veel tijd met Back 4 Blood te hebben doorgebracht, denken we dat het uw tijd en, cruciaal, uw geld zeker waard is. Het is gewoon heel leuk om Ridden hoofden eraf te blazen of ze te verpletteren met een honkbalknuppel als een watermeloen in een anime-strandaflevering. Het levert niet echt een meeslepende solo-ervaring op – de bots zijn daar gewoon een beetje te dom voor – maar Back 4 Blood zou een multiplayer-item moeten worden voor de rest van de komende generatie. Tenzij ze over een jaar Back 4 Blood 2 uitbrengen.
8

0 0