Home » Review: Crash Team Racing Nitro-Fueled

Review: Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing is bijna 20 jaar oud. Zeggen dat het lang geleden is dat de oorspronkelijke game op de originele PlayStation is gelanceerd, zou een understatement zijn. In deze industrie is twee decennia oude geschiedenis. Activision heeft Beenox afgetapt om de ontwikkeling van de remaster af te handelen en na vele ronden door te hebben gebracht met een aantal klassieke cursussen, kruist onze Crash Team Racing Nitro-Fueled review eindelijk de finish.

Crash en team zien er net zo goed uit als ze ooit hebben gedaan, net zoals het geval was met de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Crash Team Racing Nitro-Fueled schaalt goed tot 4K en draait met een vergrendeld 30 frames per seconde, wat prima is als je bedenkt dat de oorspronkelijke release met dat tempo liep, en waarschijnlijk veel langzamer in tijden van hoge visuele effecten op het scherm of in gesplitst scherm.

Een ding dat voor veteranen uit de serie duidelijk zal zijn, is dat Crash Team Racing Nitro-Fueled de kernervaring van de racemechanica niet heeft veranderd. Behandeling is verschillend, afhankelijk van het karakter, in tegenstelling tot karts. Driften en boosten brengt dezelfde soort lastige mechanica met zich mee als in de originele release, maar het is relatief eenvoudig om onder de knie te krijgen. Alles ziet er misschien gedetailleerder uit, maar het voelt allemaal hetzelfde als voorheen.

Games van twee generaties geleden waren zwaar. Crash Team Racing Nitro-Fueled heeft dezelfde moeilijkheid meegebracht als in de originele release. Voor de hoofdcampagne betekent dit dat progressie alleen kan optreden wanneer de speler een race wint. Een derde of zelfs tweede plaats eindigen niet knippen. Deze vorm van moeilijkheid is een tweesnijdend zwaard. Hoewel het trouw is aan de originele release, komt het vaak winnen van een race neer op het geluk van de pick-up gelijkspel, en soms voelt het spel oneerlijk in de behandeling van de speler wanneer deze wint. Aan de andere kant, als de afstand tussen de eerste plaats en de rest van de racers groot genoeg is, hebben de meeste items geen invloed op de leider. Het kennen van de lay-out van een bepaalde baan kan dus helpen dingen in het voordeel van de speler te kantelen.

Er zijn twee hoofdopties voor de campagne waaruit de speler kan kiezen: normaal en met Nitro getankt. Nitro-Fueled zorgt ervoor dat spelers kunnen spelen als een willekeurig ontgrendeld personage, racen met een willekeurige ontgrendelde kart, aangepast of anderszins. Er zijn deze keer zelfs drie moeilijkheidsniveaus, dus voor degenen die het origineel hebben overwonnen, kunnen ze een bescheiden uitdaging voor zichzelf opzetten door het te hard te maken. Het lijkt erop dat de normale moeilijkheidsgraad is waar de originele Crash Team Racing mee is begonnen, terwijl de harde instelling zeer bestraffend is – verwacht te worden rondgeslingerd door de CPU terwijl je op positie jaagt, en levels weer te geven die je gemist hebt door een haar te winnen (of door veel).

Deze remake bevat een online-modus, iets wat bijna ondenkbaar was toen de originele Crash Team Racing werd uitgebracht. Hoewel je online ervaring varieert, afhankelijk van je eigen internetverbinding en andere variabelen, verliep het over het algemeen prima tijdens onze tijd met het spel. Er is echt niet veel aan, want online keuzes zijn om privéwedstrijden, willekeurige matches te maken of om deel te nemen aan vrienden die ook online zijn. Beenox heeft een update uitgebracht om online stabiliteit te helpen verbeteren, dus het lijkt erop dat sommige spelers problemen hadden met de tijd van dit schrijven. Naast online racen zullen er ook online evenementen plaatsvinden, die niet alleen nieuwe cursussen introduceren, maar ook speciale uitdagingen om Nitro Points te verdienen. Deze punten ontgrendelen verschillende personages, karts, stickers en meer. Al deze online evenementen zijn volledig gratis en alle unlockables worden verdiend in het spel door gewoon in-game punten te spelen en te verdienen zonder inkomsten te genereren.

Crash Team Racing Nitro-Fueled bevat 31 tracks bij de lancering, allemaal van de originele Crash Team Racing en Crash Nitro Kart, plus een platform-exclusieve, retro-geïnspireerde track. Er zijn ook een groot aantal unlockables buiten de online evenementen. Dit moet herspelers bieden die de campagne onder de knie hebben. Voor een budgetvriendelijke prijs van 39,99 euro is er een groot deel van de inhoud voor niet heel veel geld.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een getrouwe remake van een klassiek kartenspel, met extra inhoud uit de gehele franchise om op te starten. Of je nu de respectvol uitdagende campagnemodus speelt om allerlei onderdelen, stickers en meer te ontgrendelen, of schermutselingen met vreemden en vrienden, zowel online als offline, degenen die goede herinneringen hebben aan het origineel, halen de geldwaarde uit de racer, zonder een twijfel. De glijdende monteur is na al die jaren nog steeds even wennen, maar zonder CTR zou het gewoon geen CTR zijn.
9

0 0