Home » Review: Mega Man Zero/ZX Legacy Collection

Review: Mega Man Zero/ZX Legacy Collection

Mega Man Zero/ZX Legacy Collection brengt zes klassieke titels samen in één game: Mega Man Zero 1, 2, 3 en 4, evenals Mega Man ZX en ZX Advent.

Collecties met retro-games naar een nieuwere console brengen is geen nieuw concept. Het bundelen van enkele klassiekers voor een nieuw of nostalgisch publiek is een trefzekere manier om fans van een klassieke gameserie te prikkelen. In deze generatie zijn er alleen al vier Mega Man-collecties uitgebracht en nu is elke game uit de originele en X-serie speelbaar op je moderne console. Capcom was duidelijk bezorgd dat dit nog steeds niet genoeg was voor fans van de blauwe bommenwerper, en zo werd de Mega Man Zero/ZX Legacy-collectie geboren.

Mega Man Zero/ZX Legacy-collectie is een bundel van vier Game Boy Advance-games en twee DS-games, bestaande uit Mega Man Zero 1-4, ZX en ZX advent. De games delen allemaal veel van hetzelfde DNA en je zult veel tijd besteden aan het wisselen van straalzwaard naar blaster, het navigeren door verraderlijke levels en het opnemen tegen sinistere robotvijanden. Of je nu kiest voor de GBA- of DS-games, verwacht geen gemakkelijke rit – deze games zijn ongelooflijk zwaar.

De Zero-serie volgt de opnieuw ontwaakte titulaire Zero, terwijl hij wetenschapper Ciel helpt legers van Reploids te overwinnen en een verscheidenheid aan overkoepelende kwaadaardige personages in de serie. Zowel ZX als Advent hebben twee selecteerbare personages (met kleine verschillen afhankelijk van wie je kiest) die samensmelten met krachtige Biometal om Mavericks te bestrijden en de hernieuwde vrede tussen robots en mensen bedreigen. Alle zes de spellen hebben een verrassende hoeveelheid verhaal om je in verschillende slash- en explosiesituaties te brengen.

In de Mega Man Zero-titels selecteer je missies om tegen vijandige bazen te vechten (vaak, zoals de Mega Man-traditie is, in een volgorde naar keuze). Elke fase leidt je naar een baas, waarvan je het aanvalspatroon moet leren en moet verslaan met de verscheidenheid aan wapens en elementaire chips die je tot je beschikking hebt. Elk van je wapens stijgt door veelvuldig gebruik en krijgt nieuwe aanvallen en vaardigheden om je te helpen de Reploids op je pad te overwinnen. Mijn favoriete wapen is de Shield Boomerang, die vijandelijk vuur weerkaatst en in Captain America-stijl kan worden gegooid.

Naast het upgraden van je wapens en het toepassen van elementaire schade op je aanvallen, verzamel je ook een selectie van nuttige Cyber-Elves tijdens je zoektocht. Deze uitrustbare kleine schatjes bieden buffs voor Zero, variërend van standaard gezondheids- en verdedigingsboosts tot het bevriezen van vijanden of zelfs het redden van je uit een bodemloze put. Het combineren van de kracht van de Cyber-Elves met je beste wapens en je eigen vaardigheid is de enige manier waarop je de reeks lineaire fasen kunt verslaan.

Waar de Zero-games allemaal over het verslaan van individuele missies gaan, hebben de DS-games meer Metroidvania-elementen. Hoewel er tijdens je reis nog steeds missies te verslaan zijn om de robots te verslaan, moet je deze keer door de open wereld navigeren om hun locatie te vinden met behulp van nieuwe transformaties en sleutelkaarten.

MEGAMAN™ ZERO/ZX LEGACY COLLECTION_20191021162437

Terwijl het selecteren van wapens en elementen de manier is om obstakels in de Zero-games te overwinnen, draait de ZX-serie om het transformeren in geheel verschillende robotvormen die geschikt zijn voor de vijanden op je pad. Sommige vormen zijn wendbaarder dan andere met zweefcapaciteiten, terwijl andere zich kunnen specialiseren in melee- of afstandsoorlog. Het verslaan van een bijzonder stoere baas en vervolgens de mogelijkheid krijgen om er direct in te veranderen, is een zeer bevredigende lus, vooral wanneer het een nieuw gebied opent dat je kunt verkennen.

Het is niet eenvoudig om ver genoeg door te gaan in een van de zes games om deze interessante wapens en transformaties te zien, zo niet voor de nieuwe moeilijkheidselecties en opslagopties die zijn toegevoegd aan de Mega Man Zero/ZX legacy-collectie. De Casual Scenario-modus kan worden ingeschakeld om je in een veel krachtigere moordmachine te veranderen, met gepolijste vuurkracht en verdediging om het verslaan van de bazen te vergemakkelijken en het verhaal van de games een eitje te ervaren. Als het straffende gebrek aan checkpoints je ervan weerhoudt de metalen dreiging te verslaan, voegt Save Assist een paar welkome checkpoints toe aan de missies. Save Assist voelt vooral als een geweldige toevoeging aan deze games en maakt deze klassieke games veel toegankelijker.

Buiten de moeilijkheidsaanpassingsmodi is de belangrijkste nieuwe manier om deze spellen te spelen de Z Chaser-modus. In Z Chaser krijg je een volledig opgewaardeerd personage en uitgedaagd om de tijd van een andere speler te verslaan in een specifieke missie van een van de zes spellen. Er zijn twee niveaus van elk spel en opties om het scherm op verschillende manieren te splitsen om de voortgang van de andere speler tijdens het spelen te bekijken. Hoewel het geen modus is waar iedereen, behalve de meest die-hard tijdritspelers, veel kilometers uit zullen halen, is het een leuke toevoeging aan de verzameling die onmogelijk zou zijn geweest op de originele hardware.

Helaas is er een belangrijk probleem bij het nemen van retro draagbare games en deze op moderne consoles uit te brengen, en het is puur grafisch. Een game die oorspronkelijk is gemaakt voor een 2,9-inch scherm uitrekken op zelfs een bescheiden tv ziet er gewoon niet goed uit. Er zijn enkele filteropties om de pixels glad te strijken, maar hoe je het ook draait, deze games zullen er een beetje lelijk uitzien op het grote scherm.

Mega Man Zero/ZX Legacy Collection is de thuisbasis van zes zeer plezierige (en gevarieerde) games in de Mega Man-serie. De nieuwe moeilijkheidsopties maken deze uitdagende spellen veel gastvrijer en alleen al de toegangsprijs waard. Als je kunt zien hoe de games er op moderne thuisconsoles uitzien (of als je van plan bent de Switch-versie te kopen), dan vind je hier uren aan klassieke run- en gun-actie om van te genieten.

Hoewel niet de meest visueel aantrekkelijke games zich uitstrekten tot moderne opstellingen, is het moeilijk te twisten over het kwaliteitsniveau in deze zes geweldige games. Met enkele extra toegankelijkheidsopties is deze verzameling de moeite waard om opnieuw te spelen.
  • Zes geweldige games met een mooie variatie in mechanics
  • De perfecte manier om je Mega Man-collectie op moderne consoles te spelen
  • De uitgerekte draagbare games zien er slecht uit op moderne tv-instellingen