Home » Review: NBA 2K21

Review: NBA 2K21

Met enkele kleine gameplay wijzigingen en een verbeterde My Team-modus biedt NBA 2K21 genoeg om nog steeds te worden beschouwd als een van de beste sportgames op de markt.

Het grootste probleem dat voortkomt uit titels op jaarbasis is het gevoel dat de ontwikkeling een plateau bereikt met aanpassingen en verbeteringen die elk jaar komen. Met betrekking tot de verschillende modi werken MyCareer en MyTeam op exact dezelfde manier als vorig jaar. Vanuit gameplay-oogpunt heb ik weinig ruimte om NBA 2K21 te bekritiseren. De bewegingen van spelers worden rechtstreeks beïnvloed door een slimme combinatie van statistieken en spelersinvoer, en veel andere sporttitels kunnen een les trekken uit de balans die NBA 2K op dit gebied treft.

Het schieten is een hot topic en ik moet toegeven dat ik wat groeipijnen had bij het wennen aan het systeem van dit jaar. In het bijzonder voelde ik de beperkingen ervan in de begintijd van mijn tijd in MyCareer, simpelweg omdat mijn statistieken zo laag waren. Toen mijn speler eenmaal een ervaren speler begon te reflecteren met statistieken die er een weerspiegelden, begon de bewegingsruimte die in het shootingsysteem was ingebouwd zich te laten zien. Een perfecte timing wordt altijd beloond, maar vaardigheden en voordelen helpen om het speelveld gelijk te maken.

Tegelijkertijd zou ik willen dat er een manier was om statistieken toe te staan ​​om de bewegingen van de speler een beetje meer te verbeteren. Wat ik het leukst vind aan NBA 2K is dat beweging erg tactisch en lonend is als ze goed wordt uitgevoerd, maar ook bestraffend als ze verkeerd wordt uitgevoerd. Tegelijkertijd, wanneer spelers hogere nummers hebben in bijvoorbeeld behendigheid of kracht, zouden die spelers niet zo gemakkelijk worden ingehaald. Voordelen en vaardigheden helpen op dit gebied – en ik denk niet dat dit een aspect van het spel is dat gemakkelijk kan worden verholpen – maar ik denk ook niet dat het organisch zou zijn om het spel automatisch aan deze kant van het spel te laten werken: vandaar dat ik dit niet als negatief of positief beschouw, maar eerder als speculatie.

Ik heb nu verschillende jaren sportgames gespeeld en heb onderweg veel van hun gamefuncties en modi genoten. MyCareer heeft me op dezelfde manier als MLB The Show’s Road to The Show en The Journey van FIFA uit het niets kwam en me verslaafd maakte. Vooruitgang voelt zo lonend, omdat alles wat ik doe op de een of andere manier bijdraagt ​​aan mijn speler en het verhaal extra motivatie geeft voor de ontwikkeling van de speler. Het verhaal is een veelvoorkomend verhaal in de sport, maar het schrijven en de uitvoering brengen Long Shadow ver boven het midden.

Met andere soortgelijke spelmodi wil ik me altijd haasten om zo snel mogelijk door de middelbare school en universiteit te komen. Long Shadow maakte elk aspect van de verhaalmodus de moeite waard om volledig te ervaren. Koppel dat met een legitiem gevoel van vooruitgang, na het toepassen van mijn verdiende credits en de tijd die in mijn karakter werd geïnvesteerd, voelde de hele tijd de moeite waard. Vooruitgang komt van het gebruik van VC-munten die zijn verdiend door het spel te spelen om verschillende attributen te versterken; maar iets later meer over VC-munten.

The Neighborhood is een sociaal centrum waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen spelen in een openbare omgeving. Andere spelers kunnen games bekijken terwijl ze plaatsvinden zonder onderbreking, en ze kunnen zelfs in de rij gaan staan ​​om de volgende game te spelen. Een van mijn favoriete plekken om rond te hangen is The Cage, simpelweg omdat de banen trampolines hebben om een ​​aantal absoluut krankzinnige bewegingen uit te voeren.

Tegelijkertijd speelt deze directe verbinding een van mijn grootste frustraties met NBA 2K21, en het is een hang-up die bij bijna alle online services hoort: vertraging. Zoals eerder vermeld, vereist schieten discipline en timing. Na uren in de modus voor één speler te hebben doorgebracht, zag ik bij de overstap naar online spelen routineschoten mis, simpelweg omdat ik moest leren rekening te houden met lag. Springen tussen deze verbonden modi is een niveau van discipline waardoor ik niet te vaak tussen de modi wil schakelen.

Buiten de potjes kunnen spelers elkaar ontmoeten in de speelhal en rondhangen of verkopers opzoeken en je personage samen aanpassen. De opties in The Neighborhood zijn nog steeds beperkt tot een paar winkels of locaties buiten de basketbalvelden, maar het potentieel voor iets speciaals is er. Buiten de vroege serverproblemen die ik had – zoals voortdurend wachten tot een game start of de game crasht wanneer ik toegang probeer te krijgen tot The Cage – kan het volgende punt iets zijn dat de toekomst van deze modus belemmert als het onnadenkend wordt uitgevoerd.

Omwille van de transparantie was mijn vroege tijd bij The Neighborhood op zijn best chaotisch. Ik heb letterlijk uren zitten wachten om een potje met vijf andere mensen te spelen terwijl de baan leeg was. De hele buurt aan rechtbanken was leeg, en dit gebeurde in een tijdsbestek van een paar dagen. Mijn spel crashte ook elke keer dat ik probeerde The Cage binnen te gaan, maar dat is sindsdien verholpen. Ik verwacht dat de meeste van deze problemen nu in de achteruitkijkspiegel zitten.

Microtransacties zullen altijd een probleem zijn, simpelweg omdat ze op een negatieve manier zijn gemarkeerd en verspreid. Sommige games duwen ze te hard. NBA 2K21 hoeft ze niet per se te pushen, maar de game wijst je bij bijna elke beurt in die richting. Zelfs in MyCareer kun je VC-munten kopen om je speler zo veel sneller van stroom te voorzien. De game begint niet met het rechtstreeks kopen van VC-munten, maar de game biedt wel een knop om VC toe te voegen wanneer VC erbij betrokken is. Omdat ik weet waar die knop me naartoe brengt, vermijd ik het meer dan wat dan ook.

Qua gameplay blijft NBA 2K21 een geweldige titel in een franchise met prachtige, boeiende gameplay. Sommige van de netwerkfuncties hebben wat ruimte om te groeien, maar het potentieel dat ze elk jaar blijven opbouwen, kan niet anders dan opwinding genereren. Microtransacties blijven hun kop opsteken, hoewel ze dit jaar meer in de vorm van algemeen impliciet gemak komen dan overduidelijk verkoopmanschap. Het koppelen van een singleplayer-modus aan een multiplayer-modus doet me nog steeds aan mijn hoofd krabben, maar beide modi, als ze op zichzelf worden begrepen, bieden unieke opties voor een gevestigde franchise.

NBA 2K21 voert de basisprincipes van basketbal tot in de perfectie uit. Voeg daar nog een prachtig verhaal in Long Shadow aan toe, en het pakket wordt nog aantrekkelijker - zelfs als MyCareer is gekoppeld aan een online modus. Deze modi hebben veel potentieel, vooral My Neighborhood, maar sommige ideeën hebben nog een jaar of twee nodig voordat ze hun ware potentieel bereiken.
8

0 0