Home » Review: Demon’s Souls

Review: Demon’s Souls

De remake van Demon’s Souls laat zien dat de PlayStation 5 een grafische krachtpatser is.

Demon’s Souls is een van de meest brute en uitdagende game die ooit zijn gemaakt. Deze voorloper van de Dark Souls-serie werd populair op PS3 door mond-tot-mondreclame en verzamelde al snel een enorme fanbase over de hele wereld, aangezien fans van actie-RPG’s geobsedeerd waren door het unieke karakter van de game. Zoveel van deze game was in mist gehuld: een zwaard dat aan twee kanten snijdt en een die potentiële spelers vele jaren later zal blijven afweren. Je zult de woorden “You Died” zo vaak zien als je Demon’s Souls speelt, dat je er waarschijnlijk over gaat dromen.

Met een drastisch herziene PlayStation 5-versie, is de kenmerkende titel van FromSoftware in 2020 net zo gruwelijk als tien jaar geleden. In deze actie-RPG moet je doolhofachtige levels doorzoeken, elk gevuld met krankzinnige vijanden en listige vallen, die allemaal samenzweren om je kostbare gezondheidsbalk te verlagen. De dood is echter niet het einde. Je character kan weer uit de dood opstaan, maar wel met minder hitpoints, omdat hij ook zijn voorraad zielen heeft verloren. Door terug te keren naar waar je eerder dood bent gegaan, kun je ze terughalen, maar als je weer sterft, ben je ze voor altijd kwijt.

Bij Demon’s Souls draait alles om winnen over verliezen. Het is een spel van doorzettingsvermogen waarbij je uiteindelijk de dans van zwaardvechten en spreuken onder de knie krijgt om in een kloof te vallen omdat je niet keek waar je heen ging. Zelfs als het je lukt om een ​​van de vele levels in de game zonder dood gaan te behalen, wordt elke game begeleid door een beestachtig baasgevecht, die je bijna gegarandeerd wel zal vermoorden. Voor het grootste deel zijn de kansen zwaar tegen je gekeerd.

In plaats van een lineair verhaal te vertellen, heeft de Souls-serie altijd de voorkeur gegeven aan kennis en wereldopbouw. Het enige dat je moet weten, is dat je de doder van demonen bent en hun zielen oogst om het koninkrijk te redden van de ondergang. Onderweg kom je een bizarre groep personages tegen die, ondanks dat ze maar heel weinig dialogen hebben, een gedenkwaardige cast van buitenbeentjes vormen.

Alles aan het origineel uit 2010 is aanwezig en mooi gepolijst in de remake van Bluepoint. In hetzelfde jaar dat Demon’s Souls oorspronkelijk werd gelanceerd, verbaasde Bluepoint PlayStation-fans met remasters van de eerste twee God of War-games voor de PlayStation 3. Van daaruit zou Bluepoint hetzelfde gaan doen voor Metal Gear Solid, Uncharted en meer, maar ze schakelden in de tweede helft van het decennium, eerst met de volledige remake met Shadow of the Colossus in 2018 en nu dit.

Met Demon’s Souls zijn ze ongelooflijk trouw geweest, hoewel het duidelijk is dat het team meer vrijheid en ruimte heeft gehad om te experimenteren. In Demon’s Souls is er hard gesleuteld aan de graphics, waarbij Bluepoint het uiterlijk van personagemodellen en omgevingen volledig opnieuw heeft ontworpen en het betekent dat een deel van die zorgvuldig vervaardigde somberheid verloren is gegaan. De game is veel gedetailleerder en triomfeert nog steeds in het afbeelden van een donkere fantasiewereld die druipt van ellende.

Het belangrijkste is echter de gameplay, die centrale ruggengraat die nauwgezet tot in de perfectie is nagemaakt. Demon’s Souls speelt op PlayStation 5 precies zoals het al die jaren geleden deed. Van levellay-outs en gevechten met eindbazen tot het basisgevoel van beweging en zwaardvechten. Alles voelt wat dat betreft aan als tien jaar geleden.

De online functies van de game zijn ook nieuw leven ingeblazen met spelers die elkaar kunnen helpen of hinderen. Door bloedvlekken over de hele wereld aan te raken, kun je zien waar anderen zijn gevallen, waardoor mogelijk hetzelfde lot wordt vermeden. Je kunt ook notities lezen die door anderen zijn achtergelaten, wat eenvoudige aanmoedigende berichten of nauwkeurigere tips en advies kunnen zijn – er is af en toe een leugen voor een goede maatregel.

Op PlayStation 5 zijn er wat extra’s om de lancering van Sony’s nieuwste console te vieren. Demon’s Souls maakt subtiel gebruik van de DualSense-controller, die genuanceerde audio uitstraalt terwijl je speelt en de haptische feedback gebruikt om spelers verder onder te dompelen. Je zult verschil merken wanneer je op verschillende materialen slaat, zoals steen, hout of metaal, waarbij de DualSense-luidspreker bepaalde geluidseffecten aanscherpt.

Er zijn belangrijke systemen en mechanics in het spel die nooit worden uitgelegd. In een tijd waarin de meeste games erop staan ​​je hand bij elke stap van de reis vast te houden, kunnen de eerste paar uur die je met Demon’s Souls doorbrengt enorm schokkend zijn en zul je veel op internet op moeten zoeken. Gelukkig zijn er verschillende tips en tutorials te vinden op de hub van de game.

Demon’s Souls is een meedogenloze, niet aflatende klassieker en is herboren voor een nieuwe generatie. De game is nu toegankelijker dan. Als je ooit een beetje nieuwsgierig bent geweest naar de Souls-serie, dan kun je de start van de series in al zijn glorie opnieuw bezoeken. Demon’s Souls is wellicht een van de beste lanceringstitels in de geschiedenis van PlayStation.
9

0 0