Home » Review: Kingdom Hearts-franchise (PC)

Review: Kingdom Hearts-franchise (PC)

De Kingdom Hearts-games zijn voor het eerst speelbaar op de PC.

Toen ik 8 was kwam ik voor het eerst in aanraking met Kingdom Hearts. En als je me een paar jaar geleden had gevraagd of ik dacht dat de spellen ooit naar de PC  zouden komen, zou ik je uitgelachen hebben. Met de release van Kingdom Hearts 3 op Xbox, evenals de rest van de geremasterde collecties, begon het echter onvermijdelijk te lijken dat de serie beschikbaar zou komen op elk denkbaar platform.

Deze exclusieve PC-release van Epic Games bestaat uit vier delen:

– Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX is een in HD geremasterde collectie is een essentiële collectie, met: Kingdom Hearts FINAL MIX, Kingdom Hearts Re: Chain of Memories, Kingdom Hearts 358/2 Days (in HD geremasterde filmpjes), Kingdom Hearts II FINAL MIX, Kingdom Hearts Birth by Sleep Final MIX, Kingdom Hearts Re: coded (in HD geremasterde filmpjes)

– Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue bevat: Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD – Kingdom Hearts χ Back Cover (film) – Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep – A fragmentary passage –

– Kingdom Hearts III met Re Mind-uitbreiding

– Kingdom Hearts Melody of Memory

De PC-release van de Kingdom Hearts-franchise via de Epic Games Store betekent alles voor mij. Ik ben dol op mijn fysieke versies, maar als ik het op de PC heb, hoef ik me geen zorgen te maken dat ik een hele console moet vervangen om de games te kunnen spelen. Kingdom Hearts op PC is een net zo goede ervaring als je kunt hebben op een console.

Voor het schrijven van deze recensie heb ik tijd doorgebracht in elk van de games – waaronder Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix, Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, Kingdom Hearts III + Re Mind en Kingdom Hearts Melody of Memory.

Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix is wellicht de zwakste schakel van de vier, ook al is het misschien wel het belangrijkste voor plotdoeleinden. Het originele Kingdom Hearts werd uitgebracht in 2002, en de gameplay heeft het vandaag moeilijk om stand te houden vanwege het langzamere gevechtssnelheid en het slechte levelontwerp. Chain of Memories biedt op kaarten gebaseerde gevechten waar ik nooit een fan van was. En het verhaal gaat goed en echt ontsporen nu Organisatie XIII prominenter wordt in Kingdom Hearts 2.

Maar dat vervolg bevat ook genoeg verbetering van de gevechten die het de moeite waard maken om te spelen, vooral omdat de baasgevechten beter worden ontworpen. Zowel Kingdom Hearts 2 als Kingdom Hearts Birth by Sleep zijn in dat opzicht de moeite waard om te spelen, en op PC houden ze beide goed stand. Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMix bevatte echter de meeste bugs van de vier games – er waren verschillende keren dat de audio wegviel in tussenfilmpjes, en texturen namen vaak de tijd om te laden als ze dat al deden, maar dat waren ze wel nooit spelbrekend of echt doordringend.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue bevat de minst populaire games in de hele franchise en bevat Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage en een filmische hervertelling van de game Kingdom Hearts χ. Dit is een game bedoeld voor Kingdom Hearts-fans, vol met kennis die afhankelijk is van het spelen van de meeste andere Kingdom Hearts-games voorafgaand aan Kingdom Hearts 3 om er het meeste uit te halen. Het is in veel opzichten een vooruitblik op zijn veel betere opvolger.

Als er ooit een Kingdom Hearts-game was die echt een PC-release verdiende, dan is het Kingdom Hearts 3 met de Re Mind-uitbreiding. Deze release wordt geleverd met een reeks opties voor veeleisende PC-spelers die echt willen zien hoe prachtig deze game eruit kan zien. En met de hoogste settings, is Kingdom Hearts 3 prachtig om te ervaren, en het is de mooiste game van de vier.

Maar Kingdom Hearts 3 is niet alleen goed afgestemd op de PC, het is ook een spel dat de moeite waard is om op zich te spelen. Ja, het verhaal is nog steeds waanzinnig en overdreven gecompliceerd. Maar ondanks dat slaagt het erin om met je hart te spelen. Het is ook geweldig om te spelen: consistente 60 FPS bovenop boeiende actiegevechten die in mogelijkheden toenemen naarmate je er meer aan gewend raakt, maken het de beste in de serie op het gebied van gameplay.

Kingdom Hearts Melody of Memory is de nieuwste telg in de serie die is uitgebracht, een ritmegame die lijkt op de Theatrthym Final Fantasy. En zoals bij elk ritmespel is de muziek de ster van de show. Dat is een geluk, want dat is misschien welde beste troef van Kingdom Hearts. Als je graag naar de composities van Yoko Shimomura luistert, dan is dit een spel dat voor jou is ontworpen. Melody of Memory is leuk om te spelen, zelfs als het tussenfilmpjes bevat die het verhaal van de franchise verder ontwikkelen, ondanks dat het volledig waanzinnig is qua uitgangspunt en uitvoering.

De beste samenvatting van Kingdom Hearts als franchise: leuk om te spelen, met een verwarrend door het ingewikkelde verhaal. Het is die combinatie die de franchise in de loop der jaren zo berucht heeft gemaakt, en in de Epic Games Store komt die reputatie met weinig schade aan. Er zijn hier en daar een handvol bugs, maar voor degenen die Kingdom Hearts op een nieuw platform willen ervaren, kun je niet de fout ingaan door ze op PC te spelen.

De Kingdom Hearts-franchise die op PC wordt gelanceerd, had echt niet op een beter moment kunnen komen. Ik ben bezig geweest om de serie opnieuw af te spelen, en de toevoeging van Melody of Memory maakt het des te beter. Heb je alle games nodig als je ze op andere consoles hebt? Nee, dat doe je niet, maar als je ze beschikbaar hebt op de PC, kun je een back-up hebben voor het geval je console in het stof bijt. Hoe dan ook, Kingdom Hearts op PC draait geweldig en is een prachtige ervaring van een al indrukwekkende franchise.
9

0 0