Home » Review: NBA 2K22

Review: NBA 2K22

2K22 is zeker de nieuwe generatie consoles waardig, met gameplay en een carrièremodus die de vele fouten van het afgelopen jaar uitwist.

Nu het NBA-seizoen 2021/22 niet al te ver van ons verwijderd is, komt een gloednieuwe editie van NBA 2K net op tijd naar de next-gen consoles om fans een schat aan slam-dunking sportactie te geven om vast te komen zitten naar binnen. Deze keer heeft ontwikkelaar Visual Concepts een aantal goede veranderingen aangebracht in schieten en verdedigen, tonnen nieuwe animaties toegevoegd, de nogal controversiële shotmeter van vorig jaar verbeterd en een nieuw vermoeidheidssysteem geïntroduceerd dat ervoor zorgt dat je net dat beetje meer strategisch moet spelen tijdens wedstrijden. Als je een NBA 2K-fan bent, is er hier zeker genoeg om van te genieten en het ziet er allemaal beter uit, klinkt en speelt beter dan ooit.

Gezien het feit dat het vrijwel dezelfde modi is die in deze 2022-update worden aangeboden, zullen langetermijnfans van de franchise weten wat ze voor het grootste deel kunnen verwachten als ze hier binnenspringen. MyCareer, MyTeam, Blacktop, de WNBA, MyLeague en een hele reeks online opties keren allemaal terug met een paar extra toeters en bellen, en hoewel de carrièremodus een opschudding heeft gekregen, is het vrijwel business as usual buiten de coole nieuw stadsgebied dat is toegevoegd aan MyCareer op next-gen consoles.

Voor ons zijn het echter vooral de belangrijke aanpassingen die zijn aangebracht aan de kerngameplay in NBA 2K22 die de dingen hier de grootste boost geven, wat zorgt voor een beter basketbalspel dan we vorig jaar zagen toen je het veld opkwam. Verdedigen voelt veel verbeterd en merkbaar agressiever, het krijgen van je blokken en steals en het bedekken van de hoepel van de aanvallen van de tegenstander voelt bevredigender aan en AI-verdedigers doen het over het algemeen veel beter om je spelers te dekken, zodat je niet in een ritme van keer op keer dezelfde foto’s maken.

De schotmeter is teruggekeerd naar iets dat meer lijkt op zijn gebruikelijke vorm en je kunt kiezen of je je opnamen wilt maken door getimed op de Y-knop te drukken of door met de rechter joystick te tikken. Het heeft ons een beetje geleerd om de licht gewijzigde timings op onze shots te krijgen, we hebben een heleboel wijd open driepunters gemist, maar de manier waarop de shotmeter nu is gekoppeld aan Shot IQ, positionering en vermoeidheid, zorgt voor een veel bevredigender gevoel bij basketbal.

Inderdaad, je moet altijd rekening houden met vermoeidheid in hoe je je zaken doet, aangezien het gebruik van een vermoeide speler het veel moeilijker maakt om goed geplaatste shots te plaatsen, je zult willen overwegen wie je op de bank, evenals het vertragen van het algehele tempo van je spel, waarbij je de tijd neemt en niet alleen de sprintknop ingedrukt houdt terwijl je over het veld beweegt. Het voelt gewoon meer overwogen en boeiend in het algemeen.

Al deze nieuwe gameplay-elementen zorgen voor een veel soepelere, geliktere speelervaring op de next-gen en het is er een die er beter uitziet en sneller dan ooit tevoren in en uit modi laadt. Er zijn veel merkbare verbeteringen in animaties en spelersmodellen en hoewel het stadionpubliek nog wat werk kan doen, voelt dit echt als een echt next-gen 2K-aanbod.

Buiten de baan, zoals we al zeiden, zijn de meeste modi dit jaar gewoon normaal, waarbij MyTeam ons vooral een serieuze deja-vu bezorgde toen we in de menu’s laadden om een ​​spelopstelling te vinden die er vrijwel onveranderd uitziet ten opzichte van vorig jaar. Er zijn echter online concepten toegevoegd aan de mix – iets waar fans in de loop der jaren om hebben gevraagd – evenals een nieuwe manier om online te spelen, weggestopt in de menu’s van MyTeam. “De 100” geeft je 100 punten en daagt je uit om te bewijzen hoe goed je verdediging is tegen andere spelers, die punten worden verminderd voor elke basket die tegen jou wordt gescoord in wedstrijden. Je krijgt grotere prijzen naarmate je je puntenvoorraad langer op een hoog niveau kunt houden, en wordt dan weer teruggedrongen naar het laagste niveau van in-game goodies zodra je helemaal op bent.

Wat MyCareer betreft, voelt het deze keer zeker een beetje meer teleurstellend in termen van het eigenlijke verhaal met veel goedkope dialogen en scripts waar we, om eerlijk te zijn, in dit stadium meer dan een beetje verveeld mee zijn. We hebben gewoon nooit een echte band met MP gevoeld, de sensatie van sociale media veranderde in basketball pro die we hier kunnen controleren, en we denken dat de verhalende elementen van deze modus in de toekomst een echte opschudding zouden kunnen gebruiken.

Het is echter niet allemaal slecht met MyCareer, want het heeft een behoorlijk enorme herstructurering ondergaan voor NBA 2K22 die een enorm nieuw open wereldgebied in de stad implementeert dat nu rechtstreeks is verbonden met het reilen en zeilen tijdens het verhalende gedeelte van het spel. Het kan een beetje onhandig zijn tijdens overgangen tussen binnen- en buitenruimtes, en er is veel te veel rondrennen om te doen bij het oppakken van speurtochten en dergelijke, maar dit is nog steeds een indrukwekkend eerste uitje voor een vernieuwde modus die spelers tonnen minigames geeft , maatwerk, multiplayer-opties en mode-/muziekelementen om hun tanden in te zetten. We zijn nog steeds niet helemaal verkocht op MyCareer in het algemeen, maar deze nieuwe structuur voelt alsof het iets is om naar uit te kijken, aangezien het de komende jaren meer gepolijst wordt.

Al met al, zelfs met een gebrek aan echt grote nieuwe functies voor de meeste modi, blijft NBA 2K22 zeker een hoop gelikte basketbalactie leveren voor fans om vast te houden aan, de kerngameplay op het veld is merkbaar verbeterd ten opzichte van vorig jaar en dat nieuwe stadsgebied is een behoorlijke hoeveelheid plezier om mee te rotzooien. Het kan nog steeds ruiken naar microtransacties en sommige modi zijn langverwachte revisies, maar het valt niet te ontkennen dat NBA 2K22 een eersteklas game is in de franchise die het precies krijgt waar het echt telt. Dit is het beste dat de serie in jaren heeft gespeeld als je eenmaal op de baan bent, het ziet er fantastisch uit en klinkt fantastisch, en het voelt als een echte next-gen-inspanning die ons goed en echt bezig zal houden totdat de versie van volgend jaar onvermijdelijk ronddraait.

NBA 2K22 is een uitstekende next-gen toevoeging aan de franchise, met een vernieuwde gameplay die beter aanvoelt dan ooit tevoren op het veld, soepelere overgangen tussen modi en allerlei grafische toeters en bellen om op te starten. Het nieuwe City-gebied van My Career is goed geïmplementeerd en zou een enorme tijdsbesteding kunnen zijn voor degenen die in die modus zijn en hoewel er geen andere grote veranderingen zijn, is wat hier op dit moment ongetwijfeld nog steeds het meest gelikte basketbalticket in de stad is.
8

0 0