Home » Review: Far Cry 6: Pagan Control

Review: Far Cry 6: Pagan Control

Pagan Control geeft nog een glimp van Far Cry 6 rogulite DLC-actie.

Far Cry 6’s nieuwste DLC van Ubisoft plaatst spelers in de schoenen van Far Cry 4 ’s antagonist Pagan Min. De DLC heeft een structuur die identiek is aan de vorige “Vaas: Insanity” DLC. Deze structuur injecteert een aantal roguelite-elementen in de typische Far Cry – chaos in de open wereld waar spelers ronddwalen rond het voltooien van doelen om Respect te verdienen, dat kan worden besteed aan permanente upgrades. Alle wapen- of personage-upgrades gaan echter verloren bij de dood.

De DLC komt snel in actie na het opzetten van het verhaal rond Pagan Min die met zijn verleden omgaat en probeert te doorbreken uit de cyclus van impulsieve beslissingen die in woede zijn genomen en de daaruit voortvloeiende spijt die het grootste deel van zijn leven heeft bepaald. Deze omvatten het verkennen van Pagan’s relatie met de hoofdpersoon van de game, Ajay Ghale, zijn gewelddadige vader en meer. Met hoe essentieel antagonisten zijn gebleken voor Far Cry, zullen fans ongetwijfeld meer dan blij zijn om niet alleen Pagan Min opnieuw te bezoeken, maar ook meer over hem en zijn geschiedenis te leren.

Hoewel “Control” effectiever is in het overbrengen van zijn verhaal dan zijn Vaas-gecentreerde voorganger, is het grootste deel van het pakket grotendeels hetzelfde. De wapens die tijdens runs worden ontgrendeld, zijn hetzelfde, maar met een levendige roze en gouden huid. Het overkoepelende doel waar spelers zich op moeten concentreren, is opnieuw de kaart verkennen om drie delen van een belangrijk object samen te voegen.

Tijdens de reis kunnen spelers talloze zijmissies tegenkomen om respect te verdienen voor upgrades, bezienswaardigheden die meer over het personage onthullen, en gouden deuren die fungeren als een snel tweerichtingssysteem naar specifieke oriëntatiepunten. Upgrades kunnen worden onderverdeeld in tijdelijke apparatuur en permanente ontgrendelingen. Tijdelijke uitrusting omvat een verscheidenheid aan voordelen die de speler kan vinden om elke run iets anders te benaderen, evenals gadgets zoals molotov-cocktails.

Permanente ontgrendelingen helpen voorkomen dat de DLC te moeilijk wordt. Deze omvatten uitdagingen die nieuwe wapens ontgrendelen die bij volgende runs kunnen worden gekocht, upgrades voor die wapens en eigenschappen waarmee de speler zijn gezondheid kan verbeteren, meer respect kan behouden bij overlijden en meer.

Hoewel “Control” een ervaring biedt die volledig lijkt op “Insanity”, zijn er ook enkele merkbare verbeteringen aangebracht. Het meest direct merkbaar is in de  unieke kaart. De kaart speelt zich af in de geest van Pagan Min en is een psychedelische vertolking van Kyrat. Dit helpt de DLC-kaart tot nu toe een van de mooiste van alle Far Cry-kaarten te zijn. De vergezichten zijn vaak verbluffend met een samenhangend ontwerp met ongelooflijke architectuur, kleuraccenten en zwevende elementen die goed passen bij het algehele ontwerp. Waar “Insanity” willekeurig drijvende haaien had, heeft “Control” stukken van een tempel die kunnen worden neergehaald om een ​​hele structuur te bouwen als onderdeel van een nevendoel.

Deze nieuwe DLC heeft ook de nevendoelen en geheugenmissies verbeterd . De nevendoelen blijven in wezen ongewijzigd van wat aanwezig was in Insanity. Toch zorgen de weinige nieuwe doelstellingen die zijn toegevoegd voor de broodnodige afwisseling met gevechtsarena’s die de manier waarop de speler de uitdaging moet aanpakken, veranderen. Evenzo zijn de geheugenmissies verbeterd door meer afwisseling te hebben. Velen van hen laten de speler een keuze maken die bepaalt welk geheugen ze bezoeken, waardoor niet alleen herhaalde playthroughs interessanter worden, maar de DLC ook meer van Pagan Min’s verleden kan ontdekken.

Afgezien van deze verbeteringen, is het jammer hoe vergelijkbaar “Control” is met “Insanity”. Na het verkennen van de nieuwe onthullingen over Pagan Min, onderscheidt de twee DLC’s weinig. In plaats van dat “Control” aanvoelt als zijn eigen specifieke ervaring, voelt het uiteindelijk als een nieuwe skin van zijn voorganger. Het zou geweldig zijn geweest om te zien dat de DLC een gedurfdere benadering van de ervaring zou hebben, of zelfs om de speler ertoe aan te zetten om te spelen op een manier die meer lijkt op de persoonlijkheid van Pagan Min in plaats van precies hetzelfde te spelen als wat fans van de serie gewend zijn.

Pagan Control treedt in de voetsporen van zijn voorganger, uiteraard zowel ten goede als ten kwade: de formule is precies hetzelfde, er is geen ontsnappen aan en er is geen noodzaak voor illusies. Degenen die de modus operandi van de eerste DLC hebben kunnen waarderen zullen hier ook van kunnen genieten, Far Cry 6 in een roguelite gedaante heeft immers al laten zien dat het zijn eigen reden heeft, zolang je niet te veeleisend bent, en Pagan bevestigt het.
7

0 0