Home » Review: Stray

Review: Stray

Stray is een prachtig indie-spel dat zich onderscheidt door zijn focus op een meeslepend verhaal en een unieke speelervaring.

Het spel biedt een welkome afwisseling van titels die draaien om microtransacties en snelle winsten, en in plaats daarvan richt het zich op het vertellen van een goed verhaal en het bieden van een ontspannende speeltijd. Met 12 hoofdstukken volgt Stray het verhaal van een verdwaalde zwerfkat die gescheiden is geraakt van zijn familie. Terwijl de kat door verschillende omgevingen reist, raakt hij verwikkeld in een oud mysterie rondom een vergeten ommuurde stad en haar robotbewoners. Het spel biedt een op zichzelf staand verhaal met gedenkwaardige personages, wat resulteert in een spelervaring die je niet wilt missen. Bovendien is de speeltijd van ongeveer 4-6 uur ook toegankelijk voor spelers met beperkte tijd.

Je neemt de rol aan van de zwerfkat en wordt bijgestaan door een kleine vliegende drone. Samen verken je de stad, los je puzzels op en help je de bewoners, terwijl je probeert terug te keren naar je familie bovengronds. Elk hoofdstuk biedt een lineaire progressie en combineert platformactie en puzzels op een boeiende manier. De puzzels variëren van het kraken van veilige codes tot lichte fysieke uitdagingen en effectieve opdrachten, waardoor de gameplay gevarieerd blijft. Hoewel het spel niet bijzonder uitdagend is, zijn er momenten waarop creatief denken vereist is.

Naast het puzzelen speelt platformactie een belangrijke rol in het verhaal. De besturing is eenvoudig en intuïtief, met knoppen om te miauwen, te springen en de omgeving te verkennen. De integratie van deze besturingselementen maakt het spelen van Stray een plezierige ervaring.

Hoewel Stray geen open-wereldspel is, weet het spel ontwikkelaar een memorabele ervaring te creëren door de omgevingen te vullen met dichte lagen van verkenning en esthetisch interessante details. Hoewel de omgevingen niet zo groot zijn als die van bijvoorbeeld Assassin’s Creed-titels, bieden ze veel meer kwaliteit dan de inspiratieloze gebieden in andere games. De steden in Stray zitten vol met verschillende personages, zoals humanoïde robots, die hun eigen persoonlijkheden en namen hebben. Sommige personages bieden zijmissies en verwijzen zelfs naar bekende games, zoals Skyrim.

Het spel bevat ook verschillende geheimen en verzamelobjecten, die beloningen bieden voor exploratie. “Herinneringen” onthullen meer over de bredere wereld van Stray, en er zijn badges te verdienen door zijmissies te voltooien en het verhaal voort te zetten. Deze verzamelobjecten zijn zichtbaar aan de zijkant van je personage, waardoor ze een leuke toevoeging zijn. Elk van de steden heeft ook specifieke verzamelobjecten, zoals muzieknoten in sloppenwijken of planten in Antvillage.

Grafisch ziet Stray er fantastisch uit, met prachtige details zoals neonlichten die reflecteren in plassen op de grond en de soepele bewegingen van de kat over de daken. Het spel maakt gebruik van levendige en sombere kleuren, afhankelijk van de behoeften van het verhaal, waardoor elke omgeving visueel aantrekkelijk is. Dit moedigt spelers aan om verder te verkennen en te ontdekken wat het spel nog meer te bieden heeft.

Ondanks de vele positieve aspecten van Stray, heeft het spel ook enkele gebreken. Er zijn een paar bugs in het spel, waaronder een gamebrekende glitch in hoofdstuk 6 die spelers dwingt het hoofdstuk opnieuw te starten. Daarnaast zijn er af en toe frame drops, en sommige spelers kunnen teleurgesteld zijn door het gebrek aan uitdaging. Dit geldt echter niet voor spelers die zich richten op het behalen van de speedrun-trofee.

Al met al is Stray een prachtig spel dat zich onderscheidt door zijn aandacht voor een meeslepend verhaal en unieke speelervaring. Met zijn gedenkwaardige personages, gevarieerde gameplay en prachtige grafische presentatie is Stray een must-play voor spelers die op zoek zijn naar een ontspannend en boeiend avontuur.
8

0 0