Home » Review: The Elder Scrolls Online: Necrom

Review: The Elder Scrolls Online: Necrom

Necrom is een boeiend hoofdstuk met terugkeer naar Morrowind en nieuwe klasse.

The Elder Scrolls Online (ESO) weet al bijna een decennium lang spelers te boeien, en met zo’n lange levensduur is verandering essentieel om de betrokkenheid levendig te houden. De nieuwste uitbreiding, Necrom, markeert het einde van de jaarlijkse verhaalstructuur die ZeniMax heeft gehanteerd sinds het Elsweyr-hoofdstuk. Nu alle ogen gericht zijn op dit nieuwe hoofdstuk, dat tevens een afscheid vormt van het huidige inhoudskader van de MMO dat de afgelopen jaren heeft standgehouden, zijn de verwachtingen begrijpelijkerwijs hooggespannen.

Necrom brengt spelers terug naar Morrowind, specifiek naar het Telvanni Peninsula. Hoewel het gebied enigszins vertrouwd kan aanvoelen voor degenen die Vvardenfell al eerder hebben verkend, zijn er ook nieuwe gebieden te ontdekken. De speler, bekend als de Soulless One, zal opnieuw de wereld van Oblivion betreden. Deze keer leidt de reis naar het fascinerende en verdraaide rijk van Hermaeus Mora, Apocrypha. Apocrypha valt op als de meest visueel opvallende en meeslepende locatie, zelfs als het bezoek aan de bibliotheek van de Daedric Prince’s verboden kennis korter aanvoelt dan gewenst.

Ondanks dat het zich houdt aan het bekende format dat we eerder in hoofdstukken hebben gezien, weet Necrom spelers te blijven boeien. Het bevat een solide cast van personages en introduceert twee sympathieke NPC-bondgenoten, Azandar Al-Cybiades, een Redguard Arcanist, en Sharp-As-Night, een Argonian Warden, die spelers kunnen vergezellen op hun avonturen in de afwezigheid van andere spelers. Deze toevoegingen breiden de reeks metgezellen uit tot in totaal zes rekruteerbare digitale bondgenoten.

Ongetwijfeld is het meest opwindende aspect van Necrom de introductie van de Arcanist, een geheel nieuwe klasse. Vier jaar zijn verstreken sinds de introductie van de Necromancer-klasse met het Elsweyr-hoofdstuk, en nu brengt Necrom de groene energieverslinder genaamd de Arcanist met zich mee. De Arcanist beschikt over ongeëvenaarde intelligentie en hanteert Apocryphal-energie in verschillende vormen. Net als andere klassen in de MMO kan de Arcanist moeiteloos elke rol vervullen, of het nu tank, DPS of healer is. Sterker nog, ik durf te stellen dat de Arcanist de meest veelzijdige en flexibele klasse is die The Elder Scrolls Online tot nu toe heeft gezien. De eerste indrukken, ook die van mijzelf, plaatsen de bijbehorende vaardigheden hoog op de ranglijsten. Een snelle trip naar Cyrodiil voor PvP-gevechten onthult een slagveld dat verlicht wordt door levendige groene stralen.

Naast het vroege competitieve succes en de prominentie in heel Tamriel, biedt de Arcanist-klasse meer dan wat op het eerste gezicht lijkt. Dankzij de toevoeging van Crux, een uniek bronmechanisme exclusief voor de Arcanist, kunnen spelers tot drie ladingen verzamelen die bepaalde vaardigheden versterken. Door vaardigheden te gebruiken die Crux genereren, kunnen spelers krachtigere versies van vaardigheden die Crux verbruiken loslaten, wat meer diepgang toevoegt aan het traditionele gevechtssysteem van The Elder Scroll Online. Deze welkome toevoeging pakt enkele langdurige kritiekpunten van het MMO-gevechtssysteem aan, zoals beperkte vaardigheidsslots en een gebrek aan impact en gewicht. Hoewel de Arcanist het spel niet volledig vernieuwt of alle problemen oplost die door de spelersgemeenschap zijn aangedragen, voegt het ongetwijfeld een verfrissend element toe.

Necrom brengt ook de gebruikelijke hoofdstukuitbreidingen met zich mee, waaronder een nieuwe Trial voor twaalf spelers en een wereldevenement. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de overvloed aan nieuwe uitrusting en thematische cosmetica die wachten op modebewuste spelers die streven naar het echte eindspel: mode. Necrom springt eruit als een van de betere hoofdstukuitbreidingen voor The Elder Scrolls Online, zelfs als het slechts op kleine manieren afwijkt van de gevestigde formule.

The Elder Scrolls Online: Necrom toont ZeniMax’s vasthoudendheid aan hun bewezen recept voor verhaalinhoud. Hoewel er veel succes te vinden is, zijn er ook gebieden die verbeterd kunnen worden na afloop van het jaar durende verhaal van Shadow of Morrowind dat gepaard gaat met de release van het Necrom-hoofdstuk. Kijkend naar de toekomst, is het opwindend om te speculeren over wat er nog komen gaat. Maar voor nu kunnen we stellen dat Necrom als het staat, een vermakelijke uitbreiding biedt die de aantrekkingskracht van de arcane kunsten omarmt en een werkelijk prachtige setting presenteert met Apocrypha. Of je nu een nieuwe speler bent of iemand die opnieuw een alternatief personage wil creëren, Necrom biedt gegarandeerd uren aan meeslepende content om in te verdwalen.

The Elder Scrolls Online: Necrom is een boeiend hoofdstuk dat spelers terugbrengt naar Morrowind en de Arcanist-klasse introduceert. Ondanks enige bekendheid voegt de visueel indrukwekkende setting van Apocrypha diepgang toe. De toevoeging van sympathieke NPC-bondgenoten en het unieke Crux-hulpbronmechanisme verbeteren de gameplay. Een waardevolle uitbreiding met meeslepende content.
8

0 0