Home » Review: Solo Leveling: ARISE

Review: Solo Leveling: ARISE

Solo Leveling: ARISE is gebaseerd op de populaire Koreaanse webtoon Solo Leveling, die een cultstatus heeft bereikt.

Deze game speelt zich af in een moderne wereld waarin mysterieuze portalen zijn geopend. Deze portalen spuwen monsters uit en creëren kerkers die het gewone volk bedreigen, tenzij de Boss wordt gedood en de kerker wordt gesloten. Tegelijk met de portalen verschenen ook ‘Awakened Beings’, beter bekend als Hunters, individuen met speciale krachten die deze kerkers kunnen trotseren.

Het verhaal volgt Sung Jinwoo, een tiener die jaagt om de medische behandeling van zijn moeder te betalen. Jinwoo staat bekend als de “zwakste jager van de hele mensheid” en is de enige E-Rank Hunter die bestaat. Hij kan alleen kerkers van het laagste niveau aan en overleeft deze met moeite. Jinwoo beschrijft zichzelf als slechts iets sterker dan een normaal persoon, verre van de hogere rangjagers in de wereld.

De game begint met een samenvatting van het eerste deel van de webtoon. Jinwoo heeft altijd overleefd door slim te zijn en obstakels te overwinnen waarvoor hij anders te zwak zou zijn. Dit plaatst hem in een unieke positie om vele levens te redden wanneer hij en een groep jagers een dodelijke ‘Double Dungeon’ betreden. Na zichzelf te hebben opgeofferd om de overgebleven jagers te redden, ontwaakt Jinwoo in het ziekenhuis en realiseert hij zich dat hij is uitgekozen om een ‘speler’ te worden, een jager met het unieke vermogen om ‘een hoger niveau te bereiken’ door een reeks uitdagende solo-quests te voltooien.

Als mobiele game bouwt Solo Leveling: ARISE niet echt voort op de diepere thema’s van de webtoon. De webtoon richt zich op Jinwoo’s transformatie van een zwak individu naar een krachtpatser die zijn eigen menselijkheid begint te vergeten. In de game word je merkbaar sterker, maar de uitdaging buiten de baasgevechten is minimaal.

De missies zijn eenvoudig: betreed een omgeving, versla een paar vijanden, pak een minibaas aan en herhaal dit totdat je de hoofdbaas bereikt. Sommige bazen zijn zulke schade-sponzen dat je moeite hebt om ze binnen de tijdslimiet te verslaan, tenzij je teruggaat en Jinwoo’s krachtstatistiek verhoogt.

Het spel probeert ook elementen van de Persona-serie te integreren door Jinwoo een knooppuntgebied te laten verkennen en relaties op te bouwen met ondersteunende personages om hun vaardigheden te verbeteren. Hoe meer Hunters je ontmoet en bevriend raakt, hoe meer personages je aan je team kunt toevoegen. Gevechten kunnen in de Auto-modus worden gezet, wat de gameplay eenvoudiger maakt.

Er zijn verschillende valuta en wapens om te ontgrendelen, maar de game leidt je door zoveel quests dat je nauwelijks tijd hebt om de menu’s of items te verkennen. Na een tijdje kun je wel je eigen ritme vinden, maar het is aanvankelijk overweldigend.

Gevechten zijn flitsend en bevredigend. Jinwoo heeft tal van speciale vaardigheden die aan elk wapen zijn gekoppeld en een gevechtsontwijking die bonussen oplevert als de timing juist is. Het slow-motion-effect van de perfecte ontwijking kan echter soms de voortgang van het gevecht belemmeren. Het wisselen tussen personages en het combineren van vaardigheden is bevredigend, en de baasgevechten zijn indrukwekkend.

Alles aan Solo Leveling: ARISE ademt de sfeer van een mobiele game, van de instructie 'Tik op scherm om door te gaan' tot de nadruk op valuta en de in-game winkel. Toch biedt de game veel plezier wanneer je in de flow zit, door niveaus hamert en de inhoud verkent. Met 15 hoofdstukken, zijmissies en verhaalinhoud is er veel te doen. Hoewel de game misschien niet uitblinkt in originaliteit, biedt Solo Leveling: ARISE een leuk en meeslepend avontuur, vooral voor fans van de webtoon. Het presenteert een bekende wereld met nieuwe gameplay-elementen en biedt een behoorlijke hoeveelheid inhoud voor pc-gamers.
7

0 0