Home » Review: Gears 5

Review: Gears 5

De naamswijziging van de befaamde Gears of War-serie heeft wonderen gedaan voor The Coalition. Vertrouwt en zelfverzekerd, vol slimme beslissingen en modernisering, Gears 5 is een subliem pakket, of het nu het verhaal is, de talloze multiplayer-opties, of zelfs hoe toegankelijk het is voor nieuwe en terugkerende fans.

Je denkt dat je weet wat je van Gears 5 kunt verwachten vanwege het werk van het team aan Gears of War 4, en ik zou het je niet kwalijk nemen dat je dat voelt. Je verwacht veel wapens, gebabbel, explosies en een verhaal dat je wel of niet waardeert. Het is niet raar om te denken dat deze Gears-titel als de meest verrassende game van 2019 voelt.

De strijd blijft strak, zwaar en bevredigend. Nieuwe wapens variëren van het type ‘eenmaal gebruiken’ tot wapens die nieuwe favorieten zullen worden, en het is een bewijs van de kwaliteit van sommigen van hen dat ik niet zal bederven wat je vindt, want als je een fan, ook jij maakt opgewonden geluiden wanneer je bepaalde dingen voor jezelf ontdekt.

Geheel in lijn met de verwachtingen uit het verleden, blijft de Gears 5 visueel de trend van de serie zijn die er als een van de best uitziende op elke console uitziet. De dagen van bruin en grijs zijn al lang voorbij, omdat dit universum er een is dat herboren is met levendigheid en kleur. Je bezoekt ijskoude locaties, spookachtige laboratoria, woestijnen in rood zand en meer, maar ze barsten van het scherm. Sommige donkere momenten maken zelfs zo goed gebruik van verlichting via HDR dat je denkt dat je dingen ziet.

De combinatie van hoe goed het eruit ziet met geweldige audio en een goede hoofdtelefoon brengt de hele ervaring naar een ander niveau. IJsstormen zullen de grond vernietigen terwijl je je hoofd neerzet en probeert er doorheen te komen. De stormen zelf zijn niet nieuw, Sera scheurt zichzelf al lang uit elkaar, maar de ijsstormen zijn angstaanjagend; enorme voorgevormde ijsstalagmieten duwen bombastische bas in je oren en het is beangstigend. In feite is het enige probleem met de audio dat heel af en toe de exploratiemuziek willekeurig stopt en opnieuw wordt geactiveerd. Het is vreemd, maar iets dat waarschijnlijk kan worden opgelost met een patch.

Maar wat je niet verwacht, zou ik wedden, is dat er meer horrormomenten zijn dan normaal. Donkere laboratoria die donkere geheimen verbergen en grotesk vervormde Locust-vijanden herbergen, nieuw voor jou om te vechten. Het ontwerp van dit alles is verbazingwekkend, van de graffiti op de muren tot de kalkbordjes in een nederzetting die je informatie geeft over de verste vis die dag. Elk moment is visueel briljant.

Deze modernisering strekt zich ook uit over het hele spel. In plaats van een eenvoudige, bijna relikwie-achtige shooter te zijn, hebben we hier een zelfverzekerde ervaring waarvan je vermoedt dat hij signalen van andere first party-games op andere consoles heeft overgenomen. Een upgradebare, nieuwe versie van Jack waarmee je vijanden van dekking kunt shockeren, jezelf kunt stimuleren om schade te voorkomen of jezelf kunt verbergen om sluipen en heimelijke vijanden te sluipen: dit zijn dingen die Gears nog nooit heeft gehad, maar de nieuwste game voelt zoveel completer aan met deze toevoegingen. Het opnemen van stealth is licht, maar het betekent dat je net zoveel vechtpuzzels hebt als op slagvelden. Je kunt de vijand echter altijd direct inschakelen als je oude Gears wilt spelen.

Dan zijn er de semi-open secties. Enorme (voor Gears) kaarten die je kunt verkennen waarmee je nevenmissies kunt doen die je verzamelbare impulsen voeden om Jack verder te upgraden. Je hoeft ze niet allemaal te doen, maar ze leiden je naar de ultieme vaardigheden voor je robotvriend, waardoor het gevecht dieper wordt en je ook meer opties krijgt. De setstukken zijn natuurlijk fenomenaal, maar het is het feit dat je meer opties hebt dan rollen om te dekken, roadie-running en shotgunning, die zo indrukwekkend zijn.

Er zijn momenten van rust terwijl je op de skiff verkent, terwijl je door het land zweept op zoek naar dingen om te doen. Het is gemakkelijk om soms te vergeten dat er een oorlog wordt gevoerd terwijl de wind de zeilen grijpt en je van een sprong haalt. Je kunt zelfs twee extra wapens op de skiff zetten voor later, wat betekent dat je nooit zonder het beste wapen hoeft te zijn: de koppelboog. Zelfs oude wapens hebben speciale relikwie versies die je kunt vinden, en deze zijn de moeite van het zoeken waard: het longshot-relikwie geeft je twee schoten per herlaadbeurt als je een perfecte actieve herlaadbeurt raakt, wat geweldig is.

Het komt allemaal neer op een zo slim gevoel. The Coalition heeft een geliefde serie genomen en hun stempel erop gedrukt op een manier die voelt als sublieme evolutie. Het gaat niet meer over de Fenix-jongens, hoewel ze zwaar voorkomen. Het gaat verder waar Gears of War 4 ophield, maar vertelt een meer emotioneel verhaal met enkele wendingen die je aan het gissen houden. Het is veel langer dan elke vorige titel in de serie, en het zal je waarschijnlijk minstens twaalf uur kosten om door te komen, en zelfs dan heb je optionele quests die dat aantal misschien hoger maken. Het belangrijkste is dat het nooit sleept.

De multiplayer voelt ook fantastisch aan. Horde-modus is opnieuw opgewaardeerd met nieuwe personages in heldstijl. Kait kan een mantel gebruiken om onzichtbaar te worden, de Brit Fahz kan zijn ult activeren om door muren te kijken, en als je als Jack speelt, kun je zelfs de controle over een vijand overnemen om je team te helpen, maar iedereen heeft iets en het verandert Horde ten goede.

Versus is zo strak als altijd met veel goed ontworpen kaarten die symmetrisch zijn maar het niet altijd voelen. En hoewel balansveranderingen in de loop van de tijd multiplayergames veranderen, voelt het geweer nu afgezwakt. We houden er allemaal van om over dekking te stuiteren en blind te schieten met de shotty, maar lancers hebben nu het gevoel dat ze de remkracht hebben die ze altijd hadden moeten hebben.

Er is voor elk wat wils. Wil je hardcore multiplayer spelen? Geen probleem, want daar is er genoeg van. Wil je niets te maken hebben met competitieve wedstrijden? Geen probleem, ga naar de nieuwe Escape-modus of Horde. Zelfs de campagne kan opnieuw worden afgespeeld en gaat een tijdje mee dankzij de overvloed aan verzamelobjecten die worden aangeboden, en er zijn ook grotere problemen.

Hoewel er een bepaalde missie is die slecht geadviseerd voelt, blijf ik achter mijn hoofd krabben voor wat The Coalition nog meer had kunnen doen. Er zijn kleine misstappen, zoals een zeer “internettypische” zin die in de campagne wordt gebruikt die nergens op slaat en die saai aanvoelt, maar het is een one-liner en Gears 5 geeft zoveel in elke afdeling dat het moeilijk is om boos te blijven.

Deze game is voor Gears of War en Xbox fantastisch. Het is een bombastische maar oprechte toegang tot een geliefde serie: het is prachtig, klinkt geweldig, speelt briljant , het is meteen een showcase voor de beschikbare high-end hardware en voor waar Xbox naartoe zou kunnen gaan met zijn volgende console en de games die we erop zullen zien. Eén ding is echter zeker, het is voor de fans. Als je niet dacht dat je nog een Gears of War nodig had, had je het mis. Gears 5 staat hoog als een van de beste games van het jaar. Een succes en de essentiële first-party titel die de Xbox One hard nodig had.
8.5
Gameplay - 8.5
Graphics - 8.5