Home » Review: Doom Eternal

Review: Doom Eternal

Doom Eternal is veel meer dan gore, dubbele sprongen en brute executies. Het is een onberispelijk ontworpen game die elk aspect van zijn actie perfect in balans houdt.

Op dit moment heeft id Software zo’n zelfverzekerd en bekwaam team aan het werk in deze franchise dat het spel redelijk goed springt, een pauw met stalen veren met geweren en bloed en explosies waar de mooie groene patronen zouden moeten zijn. Vanaf het moment dat je in de stoeiende, stampende laarzen van de Slayer stapt, worden je zintuigen aangevallen door lawaai en geweld, en als je dit niet speelt in een donkere kamer met een koptelefoon om je zwakke sterfelijke oren, doe je het verkeerd.

Kijk, niets aan Doom Eternal heeft een zachte rand. Al vroeg bevrijd je een orbitaal fort van de krachten van de hel dat een adembenemend uitzicht biedt op een binnengevallen aarde, haar ooit groene en groene gezicht getekend door duizenden pentagrammen die duizenden kilometers breed zijn verbrand. En vanuit dit fort lanceer je een eenmansoffensief op alles met hoorns, weegschalen of enorme kanonnen die chirurgisch aan de onderarmen zijn bevestigd. Het is een toevluchtsoord, alsof je er een nodig hebt, en biedt een perspectief van de Slayer dat je nergens anders zult vinden, door middel van zijn verzameling beeldjes, tijdschriften, metal als helgitaren en geweren. Als hij überhaupt een sentimentele kant heeft, is het voor de trofeeën die hij verzamelt in wat doorgaat voor zijn woonvertrekken.

The Fortress of Doom zelf fungeert als een hub, waar je terugkeert tussen je gewelddadige excursies, en fungeert als een schatkamer van alternatieve skins, upgrademodule en paaseieren die je op je gemak kunt verkennen. Of als je je verveelt en de onderkaak niet elke drie en een halve seconde van iets scheurt, kun je naar het ‘Ripatorium’ gaan en hammen op toverijzen in wat neerkomt op een oefenruimte. En, eerlijk gezegd, een oefenruimte is geen slecht idee in Doom Eternal.

Systemen ontkiemen in de openingstijden van systemen zoals hydra heads terwijl je kennismaakt met alle verschillende verzamelobjecten die je moet vinden om elk wapen te upgraden, de upgrades voor elk wapen te upgraden, je Praetor-gevechtspak te verbeteren, je Slayer’s een boost te geven attributen en voeg permanente buffs toe aan je optreden. Aanvankelijk is het veel om op te nemen, maar geef het een tijdje en het begint steeds logischer te worden op een schaal die ongeveer parallel loopt met hoe ongevoelig je langzaam wordt om kleine brokjes demon uit je pantsergewrichten te halen.

Elke kleine stapsgewijze upgrade is echter essentieel, aangezien Doom Eternal niets anders is dan Hardcore AF, en het zal je daar bij elke gelegenheid aan herinneren. Zelfs gespeeld op de standaard Hurt Me Plenty-instelling (in andere, mindere games aangeduid als “Normaal”), waren er momenten dat ik gewoon alleen wilde zitten en een tijdje huilen voordat ik verder ging. Welke horror-ambities deze franchise op een of ander moment ook heeft gehad (met name Doom 3) zijn allang verdronken in hun eigen bloed en op het vuur van woedende woede gegooid.

Weet je hoe de meeste spellen je beginnen met een pistool, dan misschien een machinepistool, en het geweer redden tot je even later klaar bent om de stabilisatoren van je moordfiets te halen? Nou Doom Eternal, op aloude wijze, begint je met een jachtgeweer dat ook dienst doet als granaatwerper en je dan gewoon grotere en rommelige wapens blijft geven naarmate de tijd vordert.

De strijd van Doom Eternal is een bevredigende, frustrerende, maar vooral spannende dans van risico en beloning. Er is geen cover-mechanic, geen ADS en geen herlaadknop – je brandt gewoon door munitie totdat je zonder zit en wisselt dan naar het volgende pistool, en afgezien van verspreide pick-ups die verminderen als de moeilijkheid stijgt, de enige manier om munitie van je vijanden te krijgen, is door ze in tweeën te zagen. Terwijl hier en daar jerrycans met brandstof liggen om het leven van de veeleisende demon-moordenaar een beetje gemakkelijker te maken, is de beste manier om je kettingzaag bij te tanken, door gezichten te verpletteren. Een op de schouder gemonteerde vlammenwerper zal demonen doen ontbranden en hen dwingen om pantserpick-ups af te werpen, en als je op zoek bent naar een boost voor je vlaggenschipgezondheid, is de terugkerende Glory Kill je go-to-guy. Het raken van R3 wanneer een demon versprongen is, zal een gratis eindbeweging uitvoeren die de gezondheid van de hersenen en oogbollen regent. Speel er een op een Cacodemon en vertel me dat de natte pop terwijl je zijn oog eruit trekt niet het meest bevredigende geluid is dat je jarenlang in een game hebt gehoord.

Met deze systemen op hun plaats wordt de gevechtslus in Doom Eternal als een karmozijnrode scheur, en alleen als je je realiseert dat je om een ​​ontmoeting te overleven altijd moet doden, dat de nuances van het gevecht zichtbaar worden door het gordijn van rode mist. Terwijl je in Doom 2016 aantoonbaar het hele spel met de shotgun kon doorlopen, moet je in Eternal constant wisselen tussen death-dealers om hun effectiviteit te maximaliseren. Afgeschermde vijanden zijn bijvoorbeeld slechts zwak voor het plasmakanon, terwijl de upgrade van het energieschild op de Chaingun een reddingsboei kan zijn. Elke ontmoeting wordt behandeld als een op zichzelf staande instantie, die je beloont met een wapenpunt om de mods op je wapens te verbeteren met zaken als verminderde cooldowns of een grotere ontploffingsradius.

Elke missie zit boordevol verborgen paden en verzamelobjecten, van cheatcodes die het uitvoeren van voltooide missies veel gemakkelijker maken, tot beeldjes, skins en power-orbs die supersnelheid, dubbele verdediging of oneindige Glory Kills bieden voor een bepaalde tijdslimiet. Met het nieuwe vermogen om tegen de muur te klimmen en een ketting met dubbele sprong en dubbele boost, is het net zo bevredigend om door de omgeving te navigeren en door de vele platformpuzzels te navigeren als het gevecht. Dat gezegd hebbende, er zijn momenten waarop het platformen frustrerend kan zijn. De weg voorwaarts is zelden helder bewegwijzerd en springen voordat je kijkt, kan leiden tot herhaaldelijk falen. Tijdens verhitte momenten kan dit bijna gek worden. Op een bepaald deel waar ik voor stond, waren vijanden opgepoetst door een totem die hun snelheid, verdediging en schade verdubbelde, terwijl ze op een eindeloze cyclus werden afgelast.

Je zult merken dat ik het verhaal nog niet heb genoemd, maar dat komt omdat het in alle opzichten secundair aanvoelt, en dat is niet altijd een goede zaak. Zonder al te veel te bederven, gaat het niet eens goed door vanaf de Doom van 2016, maar slaat opzettelijk een deel van het verhaal over om later in te vullen, en nogmaals, je hele motivatie is ‘alles doden en dan iets groots opblazen’. Er zijn echter meer tussenfilmpjes in Eternal en een handvol terugkerende personages of bekende namen raakten in gesprek, maar over het algemeen lijkt het verhaal meer op gammele steigers die het altaar van bloedvergieten omhooghouden dan een coherent verhaal.

Het ziet er verdomd briljant uit. Je zou niet per se veel schoonheid verwachten in een Doom-game en, om eerlijk te zijn, veel van wat je ziet zijn dingen die vroeger mooi waren, nu ze in brand staan ​​en bedekt zijn met ingewanden, maar daar een paar sky-boxes die je de adem benemen, en de details in omgevingen zijn indrukwekkend attent. Sommige gebieden en texturen kunnen worden hergebruikt, maar de bloesems van bloed en fonteinen met felgekleurde buit worden nooit oud en de animaties van de Glory Kills zijn veel gevarieerder dan in Doom 2016. De wisselwerking is een incidentele storing hier en daar, en ik merkte een stotter tijdens enkele van de meer hectische ontmoetingen – maar dit presteert ongelooflijk goed voor de snelheid en wreedheid van de gameplay.

Er is een Battle Pass-systeem waarmee je Event-punten kunt verdienen terwijl je speelt om cosmetica te ontgrendelen, meestal voor gebruik in multiplayer. ID-kaarten, pictogrammen, outfits en emotes, enz., Geven je iets om naartoe te werken en vanaf het moment van schrijven is er geen online winkel om boosters te kopen, hoewel er mogelijk een is bij de lancering. De multiplayer zelf is eigenlijk gewoon oké, en ontsnapt momenteel aan zwaar onderzoek omdat a) het moeilijk is om een ​​pre-release van een game te krijgen, en b) het churlish is om te klagen over de mogelijkheid om multiplayer te spelen, zelfs als je het waarschijnlijk niet zult gebruiken het. Er zijn mensen die geïnvesteerd zullen worden, dat weet ik zeker, maar voor mij voelt het een beetje overbodig aan de vereisten.

Het heet Battlemode en heeft een 2-v-1-opstelling waarin een enkele speler de rol van Slayer op zich neemt, terwijl de andere twee demonen selecteren om rond te rennen, waaronder de Mancubus en Hellknight. De demonische spelers kunnen volgelingen voortbrengen in de vorm van imps en bezeten mariniers en kunnen pick-ups van de wereld verwijderen. Ze kunnen echter geen pick-ups verwijderen die van de gedode door spelers bestuurde demonen zijn gevallen. Om te winnen moet de Slayer de demonen van beide spelers binnen 20 seconden na elkaar doden. Ik speelde een paar rondes en vond het leuk genoeg, maar het voelt als iets dat secundair is aan een ongelooflijk bekwame en complete singleplayer-campagne.

Doom Eternal geeft echt niet zoveel onzin wat je ervan vindt. Het maakt niet uit of je hardcore bent of niet, omdat het volledig weet dat als je dat niet bent, het niet voor jou is. Het is luid en onbezonnen en hevig gewelddadig, maar bovenal is het 100% videogame. Het probeert geen interactieve film, politiek commentaar of een nauwelijks verhulde advertentiecampagne te zijn; het is een spel over het zo snel, zo rommelig en zo efficiënt mogelijk doden van demonen. Het wil dat je je een weg baant door elk van zijn gigantische niveaus (en geloof me, sommige van deze niveaus zijn echt enorm) met een stomme grijns die alleen je gezicht verlaat als je boos wordt op een plotselinge en opzettelijke moeilijkheidsgraad . Doom Eternal is misschien niet het perfecte videospel, maar het is absoluut het perfecte Doom-spel.

Doom Eternal is luid, onbezonnen en zit vol met helse gewelddadigheid en 100% entertainment. Het is misschien niet het perfecte videospel, maar het is absoluut het perfecte Doom-spel.
  • Geweldige gevechten
  • Ziet er prachtig uit