Home » Review: Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Review: Crash Bandicoot 4: It’s About Time

De terugkeer van Crash Bandicoot is een feest voor liefhebbers van platformgames.

Iedereen die de Crash Bandicoot N.Sane Trilogy heeft gespeeld, zal waarschijnlijk bevestigen dat het moeilijker was dan ze zich herinneren. Misschien als je het toen speelde en nu worstelde, is dat omdat je reflexen afgestompt zijn, of misschien ben je gewend geraakt aan veel verschillende genres en is de precisieplatforming die Crash vereist gewoon niet meer jouw ding. Hoe dan ook, mensen vloekten. Veel. En ik heb veel gezworen bij het spelen van Crash Bandicoot 4: It’s About Time, maar misschien een beetje minder.

In Crash 4 is een met goud omrande indicator die onder je verschijnt als je springt en je vertelt waar je gaat landen. Je denkt misschien niet dat dit een groot probleem is – het is nauwelijks revolutionair – maar het maakt een enorm verschil in Crash 4. Zoals in veel eerdere delen van Crash zul je snel bewegen en sneller denken, op actieve gevaren springen, verdwijnende platforms, man-etende lilypads, of ouderwetse TNT-kratten. Vaak is er een gevoel van momentum dat je voortstuwt en het moeilijk maakt om voorzichtig te zijn, dus die kleine cirkel is een letterlijke levensredder.

Maar het is niet de enige grote verandering in It’s About Time: in feite heeft Toys For Bob hard gewerkt om nieuwe elementen en mechanics toe te voegen aan een franchise die al 22 jaar geen genummerd vervolg heeft gezien. Er zijn bijvoorbeeld vier maskers te vinden die de drager een aantal zeer speciale krachten geven – en die heb je ook nodig. Hoewel Crash en zijn kleine zusje Coco dubbel kunnen springen, glijden en door obstakels kunnen draaien, is dat niet genoeg om de strijd aan te gaan met enkele van de bizarre vijanden die je tegenkomt.

Direct na het einde van Crash Bandicoot 3: Warped, zie je de oude schurken Dr.Neo Cortex, Aku-Aku en Professor N.Tropy eindelijk ontsnappen uit hun dimensionale gevangenis en onmiddellijk een aanval op alles lanceren omdat, nou ja, omdat anders zou er geen verhaal zijn. Crash en Coco staan ​​hen in de weg, en een handvol gastpersonages die bereid zijn om in en uit verschillende tijdlijnen te springen om je een handje te helpen.

Ik wil niet te veel bederven, maar de bijpersonages zijn waarschijnlijk leuker om te spelen dan het hoofdpaar. Deze spelversie van Tawna is bijvoorbeeld een stoere piratenstrijder, die zich als de Prince of Persia aan muren kan vastklampen en meer kont kan slaan dan Lara Croft. Terwijl het hoofdverhaal zich concentreert op Crash en Coco, communiceren de andere personages op interessante manieren met hun tijd, ook al herhalen deze zijmissies soms elementen van de andere levels.

Ongeveer halverwege de game verandert alles, en je zult geremixte versies van elk level doorlopen, en eerlijk gezegd wordt het alleen maar moeilijker en moeilijker. Het punt is echter dat je nooit echt iets ontgrendelt of ontwikkelt dat je helpt. Aan de maskers zijn interessante vaardigheden verbonden, zoals het vermogen om objecten in en uit de realiteit te faseren, donkere energie te creëren of te tornado, of de zwaartekracht op zijn kop te zetten. Maar je kunt ze alleen echt gebruiken met gescripte intervallen, en er is weinig gelegenheid om er creatief mee te zijn of te experimenteren.

Elk level heeft zes uitdagingen die diamanten belonen, en met genoeg kun je een enorme verscheidenheid aan skins ontgrendelen. Om ze te verdienen, moet je verschillende doelen behalen, en waarschijnlijk zullen er heel veel pogingen voor nodig zijn. Het checkpoint-systeem is vrij soepel (je kunt ervoor kiezen om met een oneindig aantal levens te spelen als je dat wilt), maar de dood kan op elk moment komen. Vallen en gevaren worden niet altijd aangegeven, wat leidt tot een element van vallen en opstaan, en de dood redt je verzamelde items niet, dus je herhaalt sommige gebieden en reeksen vaak.

Bossgevechten in Crash Bandicoot 4 zijn redelijk goed gemaakt, ondanks dat ze ook behoorlijk moeilijk zijn. Een vroege neemt je op tegen een enorme drum spelende robot, terwijl andere achtervolgingsreeksen uit meerdere delen bevatten, waarbij je wegrent voor gigantische blauwe demonen, dinosaurussen en monstertrucks. Ze zijn opwindend en behoren tot de beste momenten van Crash 4.

Het is lastig om te bedenken aan wie je Crash 4 moet aanbevelen, aangezien het duidelijk is ontworpen voor een jonger publiek en toch ongelooflijk moeilijk is. In werkelijkheid zal het iedereen aanspreken, maar de moeilijkheid kan voor sommigen een barrière zijn. Hoewel het ondanks dat blijft leuk, zelfs als je keer op keer sterft omdat je de timing niet goed kunt krijgen bij een sprong of een kleine gouden cirkel correct uitlijnt met een stevig oppervlak.

Je kunt het plezier altijd uitbreiden door je over te geven aan de multiplayer, een old school pass-n-play-systeem waarbij jij en maximaal drie anderen om de beurt tegen de klok racen of zoveel mogelijk kratten naar het checkpoint vernielen. . Ik speelde het een tijdje met mijn kinderen en toegegeven, ze gaven me een run voor mijn geld.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een geweldige platformgame, met genoeg leuke nieuwe mechanica en bijzaken om je geïnteresseerd te houden. Het helpt dat het prachtig is in beweging, de animaties vloeiend en de heldere, kleurrijke omgevingen vol leven en detail. Crash en Coco zijn schattig, en hoewel het ontwerp van de vijand niet zo ver weg is als sommige dingen die we hebben gezien, is het nog steeds net zo gek genoeg om de jongeren aan de haak te slaan. Het is gewoon jammer dat de coolste elementen erin (de maskerkrachten) beperkt zijn tot gescripte momenten. Dat gezegd hebbende, dit is nog steeds een fantastisch rendement voor een van de meest geliefde mascottes van platforming.

Crash Bandicoot 4: It's About Time, vol kleur, humor en uitdaging, is een stormachtige terugkeer en een geweldig vervolg op de originele trilogie.
9

0 0