Home » Review: Dungeons & Dragons: Dark Alliance

Review: Dungeons & Dragons: Dark Alliance

Met een paar vrienden kun je veel plezier beleven aan het verkennen van Dungeons and Dragons: Dark Alliance.

Het meest magische aan het spelen van Dungeons & Dragons is de vrijheid om je eigen verhaal te creëren. Hoewel je bronnenboeken en regels gebruikt die zijn gemaakt door Gary Gygax en zijn bedrijf, zijn je avonturen van jezelf. Buiten de officiële inhoud hebben maar weinigen verhalen in het universum gecreëerd die de tand des tijds hebben doorstaan, of hoog genoeg worden beschouwd om als overlevering te worden beschouwd. Met de trilogie The Crystal Shard en Icewind Dale van RA Salvatore begon iets zo speciaals. Het bracht het legendarische personage Drizzt Do’Urden naar de massa. Hem zien in Dungeons & Dragons: Dark Alliance is behoorlijk magisch, maar is het goed?

De gevechten in Dark Alliance zijn vrij traag. Het is niet zo soepel als andere third-person RPG’s, en het valt meer op als je speelt als de grotere vechters. Elk van de vier personages heeft een andere vechtstijl. Cattie-brie is goed met een boog en is handig voor langeafstandsaanvallen, Bruenor is een verrassend wendbare dwerg, Wulfgar is een barbaar die langzaam beweegt maar hard slaat, en Drizzt is een meestermoordenaar die aanvalt met een vlaag van slagen met zijn messen. Ik speel veel liever als Drizzt en Cattie-brie vanwege hun snelheid. Bruenor is ook een goede keuze, maar Wulfgar is te omvangrijk en ontspannen.

Wat Dungeons & Dragons: Dark Alliance tot een goede coöp maakt, is de mix van stijlen. Solo spelen is moeilijk, vooral met enkele weglatingen in de mechanics. Als je anderen om je heen hebt, kun je vijanden in de buurt uitschakelen, zodat je niet overweldigd wordt. Vijanden opsluiten is onhandig, en als je vast komt te zitten in een combo, is het vaker voor dan het zou moeten zijn om in de lucht te slaan. Als een vijand eenmaal is uitgeschakeld, is er geen snelle wending of directe lock-on voor vijanden achter je. Ik moest in het menu springen en de camera aanpassen zodat het draaien sneller ging. Zelfs na het spelen met de instellingen, kan het tempo van de strijd nog steeds traag aanvoelen.

Elke krijger heeft twee aanvallen toegewezen aan de rechterschouder en trigger. Je hebt ook een special die kan worden gebruikt, evenals een Ultimate-charge terwijl je vecht. Zodra de meter vol is, wordt een krachtige aanval ontketend. Ze zijn allemaal verschillend en relevant voor wie je ook kiest; Drizzt roept bijvoorbeeld zijn dierlijke metgezel Guenhwyvar op om voor een korte tijd aan te vallen. In het begin ben je beperkt tot wat je kunt doen, maar nieuwe bewegingen kunnen worden ontgrendeld naarmate je meer door het personagemenu speelt.

Er zijn veel verschillende vijanden in Dark Alliance. Iedereen die eerder D&D heeft gespeeld, zal bekend zijn met Frost Giants, Duergars en Ogres. Missies worden gekozen vanuit het hubgebied, en van daaruit duik je de startzone in. Elk level heeft verschillende doelen die je moet voltooien. Onderweg vecht je tegen massa’s vijanden, ontgrendel je deuren of vernietig je obstakels en neem je het op tegen eindbazen. Hoe dieper je gaat, hoe beter de loot. Hoe sterker de vijand, hoe zeldzamer het item. Lootverzamelaars zullen genieten van hoeveel er beschikbaar is voor je personage naar keuze.

Vóór elke missie brengen spelers tijd door in het hubgebied om wapens en bepantsering te upgraden met behulp van kristallen en goud die tijdens missies zijn gevonden. Als je bereid bent om tijdens een missie elk gebied te verkennen, zijn er genoeg kristallen en goud te vinden. Elk kristal heeft een zeldzaamheid. Hoe beter het is, hoe hoger de statistieken van je item kunnen worden verbeterd. Elk stuk harnas kan worden geüpgraded en sommige kunnen zelfs van uiterlijk veranderen voor de kleine prijs van goud. Hoewel het visueel misschien niet de beste game is, heeft het die verslavende lootverzamel-elementen. Wanneer je tijdens een missie iets nieuws vindt, zul je enthousiast zijn om terug te gaan naar de hub en het uit te proberen.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance heeft een relatief diep aanpassingsniveau. Uitrusting kan worden geüpgraded en gevonden in heel Icewind Dale. Vijanden zijn taai en kunnen moeilijker worden gemaakt als je de uitdagingsclassificatie verhoogt om meer dingen in het veld te verdienen. In je eentje spelen is nogal saai. Vanwege de manier waarop personages met elkaar spelen, is het het meest geschikt als coöp-ervaring. Hoewel er wat problemen zijn met het richten op vijanden en het beheren van hoe je vecht, vond ik het nog steeds leuk om het op te nemen tegen de verschillende monsters.

Dark Alliance is erg leuk. Het brengt de wereld van Dungeons & Dragons op briljante wijze tot leven, met bloederige gevechten, een prachtige wereld en een aantal echt lelijke monsters om in te maken. Het is een herinnering aan wat de Forgotten Realms zo'n geweldige fantasieomgeving maakt, en een welkome kans om terug t keren naar Icewind Dale, een plek waar veel pc-gamers dol op zijn. Als je meer een RPG-fan bent, vind je de non-stop gevechten misschien een beetje veel. Dit is een spel dat vooral gaat over het doden van monsters - en het is een van de meest vreugdevol brute monstermoorden op pc, zelfs als je niemand anders hebt om mee te verslaan.
7

0 0