Home » Review: Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass Wave 2

Review: Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass Wave 2

De tweede set van acht nieuwe banen voor Mario Kart 8 Deluxe is uitgebracht, met meer retro-tracks en meer Mario Kart Tour.

Voor het eerst uitgebracht in 2014 voor de Wii U, duurt het tot eind 2023 voordat Mario Kart 8 eindelijk af is. Op typisch ondoorgrondelijke wijze wachtte Nintendo tot dit jaar om een ​​nieuwe set DLC uit te brengen, met 48 cursussen die in sets van acht zullen worden uitgebracht. Dit is de tweede wave en, net als voorheen, zijn alle banen remakes van tracks uit bestaande games, maar met de nadruk op de mobiele titel Mario Kart Tour.

Wave 1 kwam in maart uit en werd over het algemeen goed ontvangen. Gezien de genereuze prijsstelling van de ‘Booster Course Pass’ zou het veel verkeerd moeten doen om een ​​complete rip-off te voelen en er waren inderdaad maar twee echte problemen. Allereerst heeft geen van de tracks enige vorm van anti-zwaartekracht-elementen, wat bedoeld was als de belangrijkste gimmick van het origineel en ten tweede de vreemde obsessie met Mario Kart Tour strekt zich uit tot het toepassen van de meer cartoonachtige kunststijl op alle nieuwe tracks, in plaats van de Mario Kart Tour-tracks eruit te laten zien als de originele banen.

Nintendo ziet dit vermoedelijk als een soort reclame voor de mobiele game. Het abstracte karakter van veel van de tracks in deze wave betekent dat de verandering minder direct opvalt dan tijdens de eerste wave, maar op het moment dat je cursussen uit het ouderspel door elkaar haalt, zoals automatisch gebeurt als je online speelt, worden de verschillen duidelijk.

Geen van deze problemen zijn precies gebreken, maar het zijn vreemde beslissingen, waarbij de meeste cursussen zeer weinig veranderingen hebben ondergaan. Mario Circuit 3, bijvoorbeeld, is gewoon een rechtstreekse recreatie van de originele SNES-cursus, zonder anti-zwaartekracht of andere speciale functies. Het is nog steeds een leuk nummer en de retro-visuals behouden hun charme, zelfs zonder extra verfraaiing, maar het gebrek aan extra inspanning is duidelijk en teleurstellend.

Vergelijk dat eens met Donut Plains 3, uit het basisspel, dat ook een remake is van een baan uit Super Mario Kart. Destijds waren de graphics erg simplistisch, waardoor de tracks volledig vlak waren, maar de remake heeft onderwatersecties en mollen die uit de grond opduiken, en als je het niet wist, zou je nooit raden dat het gebaseerd was op een oude SNES spel.

Turnip Cup
New York Minute (Mario Kart Tour)
Mario Circuit 3 (Super Mario Kart)
Kalimari Desert (Mario Kart 64)
Waluigi Pinball (Mario Kart DS)

Propeller Cup
Sydney Sprint (Mario Kart Tour)
Snow Land (Mario Kart: Super Circuit)
Mushroom Gorge (Mario Kart Wii)
Sky-High Sundae (Mario Kart Tour)

Game Boy Advance-titel Super Circuit maakte gebruik van vergelijkbare technologie en toch werd de koers opnieuw uitgevonden door in wezen in tweeën te vouwen, Inception-stijl, en je te dwingen de anti-zwaartekrachtvaardigheden van de auto te gebruiken om je te verplaatsen. Daar zit echter niets van in deze DLC.

Dit alles heeft geen invloed op de gameplay, die nog steeds zo direct toegankelijk maar verrassend genuanceerd is als altijd, en ondanks dat het een kwaadaardige invloed lijkt te zijn, blijven de Mario Kart Tour-cursussen verrassend goed. New York Minute, de eerste race van de Turnip Cup, is de slechtste, met de cartoonachtige beelden op hun meest afleidende en weinig interessante obstakels of baanlay-outs, maar de nieuwigheid van het zich afspelen in een echte stad heeft nog steeds een zekere aantrekkingskracht .

Elke ronde is echter anders, wat gebruikelijk is in alle Mario Kart Tour-circuits, waarbij de Sydney Sprint-baan veel leuker is, terwijl je rond de haven en door het operagebouw racet. Er zijn een aantal leuke opritontwerpen, waar je in eerste instantie alleen onder racet, en wat lastig gebruik van offroad-secties die je van rijbaan moet wisselen om te vermijden.

Net als Ninja Hideaway ervoor, is Sky-High Sundae niet geïdentificeerd als afkomstig uit Mario Kart Tour omdat het nog niet voor de game is uitgebracht, dus dit is in wezen een vroege preview en technisch gezien een geheel nieuwe cursus.

Thematisch doet het natuurlijk denken aan Sweet Sweet Canyon, maar de baanstijl is compleet anders, met veel hellingen (eigenlijk ijswafels) en wat bijna telt als een anti-zwaartekrachtsectie met een bijna verticale hoekbanksectie. Vreemd genoeg zijn de anti-zwaartekrachtwielen van je kart gedurende de hele baan ingeschakeld, maar zonder duidelijke reden, want er zijn geen andere secties met dat soort ontwerp.

Hoewel de Mario Kart Tour-cursussen als nieuw zullen gelden voor iedereen die de mobiele game niet heeft gespeeld, zijn de echte aantrekkingskracht van deze golf de retro-consolecursussen. De twee kroonjuwelen zijn Kalimari Desert en Waluigi Pinball, waarbij de eerste zowel een van onze favorieten aller tijden is als de meest gewijzigde van alle baanontwerpen.

Je gaat nu in latere ronden de treinsporen op en door de tunnel, wat erg leuk is en precies het soort dingen dat je vroeger wenste dat je kon doen in het origineel van de N64. Er is ook een gigantische rode helling toegevoegd, die duidelijk hetzelfde ontwerp heeft als van Mario Kart Tour, dus hoewel Nintendo terughoudend lijkt om cursussen achteraf uit te rusten met elementen uit Mario Kart 8 zelf, zijn ze heel blij om de banden met Mario Kart Tour te verdiepen.

Ter vergelijking: Waluigi Pinball is nauwelijks veranderd ten opzichte van de originele DS-versie, maar dat is prima, want het is een van de grote onbezongen helden uit de serie. Je racet door de ingewanden van een gigantische flipperkast, waarbij je ballen en bewegende bumpers ontwijkt – evenals enkele slechte hoeken die driften een noodzaak maken.

Snow Land van Super Circuit is veel minder uniek, maar het is een minder letterlijke remake van het Game Boy Advance-origineel, met meer 3D-baanontwerp, een steile helling en veel pinguïns die in de weg zitten. Ten slotte is er Mushroom Gorge van Mario Kart Wii, dat altijd een van de hoogtepunten van dat spel was, hoewel het hier weinig is veranderd behalve het gewijzigde kunstontwerp.

De constante shilling voor Mario Kart Tour, en daarmee samenhangende de vreselijke microtransacties, laat soms een slechte smaak in de mond achter, maar het is erg moeilijk om deze DLC-toevoegingen kwalijk te nemen. Sky-High Sundae is niet zo goed als de Ninja Hideaway van de laatste golf, maar de retro-selectie is beter, dus het is minstens zo goed.

De tweede wave brengt een hoop leuke banen met zich mee. Er is veel plezier te beleven, vooral als je de moeilijkheidsgraad opdrijft naar 200cc. We moeten onszelf ook blijven herinneren aan het grotere geheel; we hebben nu zestien nieuwe banen voor Mario Kart 8 Deluxe en we zijn nog niet eens halverwege. We hebben nog een weg te gaan.
8

0 0